26 maart 2020

Raadswerk in tijden van Corona

Ook de gemeenteraad Soest is in deze tijden beperkt in haar functioneren.

Het lijkt weken geleden, maar donderdag 19 maart vond nog een besluitvormende raadsvergadering plaats. Die was al gepland. Dit keer zonder publiek en de agenda kende alleen dossiers die geen uitstel kunnen verdragen (bijvoorbeeld het vaststellen van bestemmingsplanwijzigingen). Een tiental raadsleden was verhinderd, wegens gezondheid. Tien raadsleden zaten in de kring, op veilige afstand en 9 anderen waren elders in de raadszaal. Een vreemde gewaarwording.

Als raad proberen we zoveel mogelijk door te gaan, maar alles staat wel in het teken van wat qua gezondheidsrisico's wel of niet is toegestaan.

De CDA-fractie blijft in deze onzekere tijden zoveel mogelijk actief. We houden per mail of mobiel contact met elkaar, we ontvangen vragen van inwoners over de maatregelen en proberen antwoord te vinden of we verwijzen door.

Als u vragen of opmerkingen heeft: u kunt daarvoor bij ons terecht.

Voor vragen willen we ook wijzen op de site van de gemeente: Op https://www.soest.nl/in-de-gemeente-soest/coronavirus leest u actuele info over de maatregelen die in onze gemeente van kracht zijn. Op https://www.soest.nl/ondernemersloket/coronavirus-maatregelen-voor-ondernemers kunnen ondernemers lezen over de voorzieningen waarvan in deze tijd gebruik gemaakt kan worden.

Voor de CDA-fractie is belangrijk dat het democratisch proces zo goed mogelijk door kan gaan en dat de samenleving verder kan functioneren. We houden ook goed bij welke onderwerpen nu wel uitstel kunnen verdragen. Ook politiek gevoelige onderwerpen.

Belangrijk is dat de raad nu zoveel mogelijk de tegenstellingen aan de kant zet. Dat betekent creatief en flexibel opereren. Hoe we gaan werken en besluiten nemen (fysiek of digitaal vergaderen) zal de komende tijd duidelijk worden. Belangrijk daarbij is hoe we de participatie gaan vormgeven.

We beseffen dat het voor iedereen een zware tijd is; voor de verpleegsters en de doctoren, voor de ouders die thuis hun kinderen "bij de les" moeten houden. Voor de kinderen die nu juf mamma hebben. voor de ondernemers die de zaak wel wel open willen, maar dicht moeten blijven of geen klanten krijgen. voor de mantelzorgers die zelf ook kwetsbaar zijn en nu niet meer zo voor hun dierbaren kunnen zorgen als ze willen. voor de ouderen die geen bezoek meer ontvangen mogen. voor diegenen met een "vitaal" beroep.

We wensen iedereen sterkte toe en zeggen: houd moed!

Belangrijk is nu dat iedereen zich aan de regels houdt.

Gezond blijven is voor iedereen nu het belangrijkste.

De fractie en bestuur van het CDA Soest en Soesterberg