16 januari 2018

CDA bezorgd over internet buitengebied

Het CDA Stichtse Vecht maakt zich zorgen of de 50% eis wel gehaald wordt die nodig is om internet in het buitengebied te bewerkstelligen.

Fractievoorzitter Hetty Veneklaas: “Op dit moment heeft 16% van de inwoners in het buitengebied aangegeven een abonnement te willen. Maar 50% van de inwoners in het buitengebied zal moeten aangeven dat zij glasvezel zullen afnemen van de aanbieder. Zo niet, dan is het niet haalbaar en wordt de aanleg afgeblazen. Wij realiseren ons dat het best duur is: bijna 2000 euro per adres, of 15 euro per maand. Maar in het belang van de toekomst van het buitengebied hoopt het CDA toch dat het gaat lukken”.

Hetty Veneklaas heeft verantwoordelijk wethouder Pieter de Groene gevraagd om zo snel mogelijk met zijn collega wethouder van gemeente De Ronde Venen om de tafel te gaan zitten. Veneklaas: “We hopen van harte dat de gemeente extra actie kan ondernemen, samen met de ambassadeurs, om de drempel van 50% te halen. We roepen ook alle inwoners die hiervoor in aanmerking komen, om zich te melden via www.glasvezelbuitenaf.nl. Maak elkaar erop attent dat de belangstelling hiervoor kan worden aangemeld tot 29 januari”.

Huishoudens die in aanmerking komen voor de glasvezelactie liggen in het noorden van het Groene Hart. Het gaat om het buitengebied bij Kockengen waar circa 200 huishoudens onder de Europese internetnorm zitten. In totaal hebben 2600 adressen in Stichtse Vecht en De Ronde Venen een aanbod gekregen van het CIF/Glasvezel Buitenaf voor een snelle internetoplossing. Het CDA hoopt dat alle acties ervoor zorgen dat binnenkort ook in dit gebied inwoners kunnen profiteren van een snelle verbinding.