13 september 2017

CDA tegen bezuiniging dorpshuizen

CDA heeft zich in de raad kritisch uitgelaten over de voorgenomen bezuinigen op de dorpshuizen. Raadslid Dinno de Meer riep tijdens de commissievergadering van 12 september de gemeente op om het de betrokken vrijwilligers makkelijker te maken en juist extra te ondersteunen.

De Meer: “Dorpshuizen en dorpsraden en de vele vrijwilligers moet je koesteren. De gemeente geeft de dorpshuizen nu een sigaar uit eigen doos door geen huur meer te rekenen maar wel de exploitatiesubsidie stop te zetten”. De Meer merkte op dat de dorpshuizen op zo’n korte termijn niet op de voorgenomen bezuinigingen kunnen anticiperen. De fractie vreest dat de subsidiestop vrijwilligers demotiveert, terwijl ze heel belangrijk zijn voor de leefbaarheid van het dorp.

De Meer riep de verantwoordelijk wethouder daarom op om met vrijwilligers van dorpshuizen, zoals die in Nieuwer Ter Aa, tot een gezamenlijk plan te komen. Tijdens de commissievergadering bleek dat ook andere fracties zich uitspraken tegen de peilnota over het dorpshuizenbeleid. De wethouder kreeg daarom ook de opdracht mee om de bezuinigingen terug te draaien in de komende begroting.

De Meer is tevreden: “Een mooi resultaat voor alle betrokken vrijwilligers”.