17 oktober 2018

Gemeente moet graffitischade verhalen op dader

Het CDA wil dat de gemeente de schade van de graffiti probeert te verhalen, nu de graffitspuiter in Utrecht op heterdaad is betrapt. De gemeente Stichtse Vecht werd sinds afgelopen zomer geteisterd door de ‘Fame’ graffitspuiter. Nu de dader is gepakt, kunnen gemeentes mogelijk de schade verhalen. Volgens berichtgeving op Nu.nl kunnen gemeentes via de officier van justitie een schadevergoeding indienen.
Het CDA vraagt het college daarom om een inventarisatie te maken van de geleden schade zoals schoonmaakkosten. Fractievoorzitter Klaas Overbeek: “We vinden het belangrijk dat de kosten op de daders wordt verhaald. Daarmee geven we ook gelijk een signaal af dat vandalen hier niet zomaar mee weg komen. Uiteindelijk zal anders de gemeenschap betalen en daar hoort de rekening niet thuis”.

Dit zijn de vragen die het CDA Stichtse Vecht (Klaas Overbeek) heeft ingediend:

Afgelopen zomer was in het nieuws dat op honderden plekken in de gemeente Stichtse Vecht de graffiti-tags van Fame te zien zijn. Recentelijk is de vermoedelijke dader op heterdaad betrapt en opgepakt in Utrecht.

1.      Is het college op de hoogte van dit nieuws ?

2.      Heeft het college in beeld op welke locaties in Stichtse Vecht deze tag is aangebracht of is het college bereid dit te inventariseren?

3.      Welke kosten zijn met het schoonmaken hiervan gemoeid?

4.      Is het college bereid om via de officier van justitie een schadevergoeding in te dienen, om daarmee de kosten op de dader van het schoonmaken te verhalen?

Het artikel op NU.nl waarnaar dit bericht refereert is hier te vinden: https://www.nu.nl/utrecht/5517578/graffitispuiter-fame-heterdaad-betrapt.html.