22 september 2017

Gratis wifi in buitengebied van Stichtse Vecht?

Brussel trekt 120 miljoen euro uit om in heel Europa gratis wifi mogelijk te maken. Het geld is bedoeld voor betere internettoegang voor het platteland rond steden en dorpen.

Naar aanleiding van berichtgeving hierover in het AD op 12 september j.l, stelde het CDA vragen aan het college. Het CDA heeft het college van Stichtse Vecht gevraagd alert te zijn. Er zal ongetwijfeld veel belangstelling zijn voor deze pot met geld denkt het CDA. “Wat zou het fijn zijn als het hierdoor makkelijker wordt (jonge) ondernemers in het buitengebied tegemoet te kunnen komen” vindt fractievoorzitter Hetty Veneklaas. “Met de komst van snel internet kunnen we de aantrekkelijkheid onze dorpskernen vergroten. Zo blijft ook het platteland een aantrekkelijk gebied om te wonen en werken”, zegt Veneklaas.

Het CDA dringt er bij de gemeente op aan om zich goed te verdiepen in de aanvraagprocedure. Toewijzing gebeurt namelijk op volgorde van binnenkomst. Naar verwachting zal eind 2017 of begin 2018 de Europese Commissie de procedure openstellen. Per aanvraag is er ongeveer 20.000 euro beschikbaar. Hiermee moeten de kosten van de apparatuur en de internetinstallatie worden gedekt. Abonnementen betalen inwoners zelf.