04 februari 2016

Eindelijk een blauwe zone voor woonboulevard Kanaleneiland

Dankzij een motie van het CDA komt er eindelijk een blauwe zone bij de woonboulevard op Kanaleneiland. Het college voert liever een ‘betaald-parkeren’ beleid in de stad. Veel ondernemers zijn daar boos over. Na lange weerstand in de coalitie kreeg de motie van het CDA voor een proef met blauwe zone bij de woonboulevard brede steun in de raad.

Woonboulevard vraagt blauwe zone

Woonboulevard Utrecht kampt al langer met parkeerproblemen. De grootste oorzaak zijn  langparkeerders, voornamelijk werknemers van het aangrenzende kantorenterrein. Bij een blauwe zone kunnen bezoekers met een parkeerschijf gratis parkeren, maar niet meer de hele dag blijven staan. Onlangs diende de woonboulevard een verzoek in bij de gemeente voor het invoeren van zo’n blauwe zone. Daarin geven zij aan de handhavingskosten voor eigen rekening te kunnen nemen.

College geen oren naar blauwe zones

Het CDA pleitte al meerdere malen voor blauwe zone s bij winkelgebieden. Het college probeert op veel plaatsen in de stad, ook winkelgebieden, betaalt parkeren in te voeren. Het CDA vindt het schadelijk voor de lokale economie. Om winkelgebieden, die het vaak moeilijk hebben, te stimuleren, is het van het grootste belang dat ondernemers goed bereikbaar zijn. In 2014 vroeg de CDA fractie daartoe al om een experiment met blauwe zones. De wethouder wilde dit niet toepassen, omdat blauwe zones geen onderdeel waren van het gemeentelijk instrumentarium.

CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren is blij met de doorbraak: “Het CDA pleit al langer voor meer flexibiliteit bij het oplossen van parkeerproblemen. Dat een raadsmeerderheid het voorstel voor een blauwe zone nu steunt is een signaal richting het college dat betaald parkeren niet meer de enige oplossing is!”

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.