03 oktober 2019

Gevel en karakter Universiteitsmuseum blijven intact

Deze week werd het nieuwe ontwerp voor het Universiteitsmuseum bekendgemaakt. CDA Utrecht is blij dat de gevel en het karakter van het Universiteitsmuseum intact blijven. De fractie maakte zich daar eerder hard voor.

Sloop voorkomen

In 2018 stelde het CDA schriftelijke vragen aan het college, omdat de universiteit plannen had het Universiteitsmuseum te slopen. De fractie had moeite met dit idee, omdat zij vindt dat het museum behoort tot waardevol, jong erfgoed en daarom bescherming verdient tegen lichtzinnige sloopplannen. In 1997 ontving het museum namelijk de prestigieuze Rietveldprijs en de publieksprijs. (Zie ook dit artikel.)

Jong Erfgoed

Naar aanleiding van de kwestie van het Universiteitsmuseum pleitte de fractie ook voor een gemeentelijke visie op Jong Erfgoed, om dergelijke situaties te voorkomen. De wethouder zegde destijds toe hiermee aan de slag te gaan. In de visie wordt het erfgoed van na 1970 geïnventariseerd. (Zie ook dit artikel.)