03 oktober 2019

Lachgas in deel Utrecht verboden dankzij CDA

Het Utrechtse college gaat in vijf gebieden in Utrecht een lachgasverbod instellen. Deze maatregel is de uitvoering van een amendement die eerder dit jaar door het CDA werd ingediend.

Aangewezen gebieden

Vandaag maakte het college bekend dat zij een lachgasverbod gaat instellen in vijf gebieden waar veel overlast is van recreatief lachgasgebruik. Dit zijn gebieden waar bijvoorbeeld veel lege lachgasampullen op straat gevonden worden, of waar de verkeersveiligheid in het geding komt door lachgasgebruik door autobestuurders. Het betreft specifiek gebieden in Lombok, Ondiep, Kanaleneiland en Overvecht.

Sander van Waveren (CDA Utrecht): ‘Ik ben blij dat het lachgasverbod nu concreet uitgewerkt is en toegepast kan gaan worden. Doordat we nu kunnen optreden tegen overlastgevers, wordt de stad weer een stukje schoner en veiliger.’

Amendement CDA Utrecht

De maatregelen van het college zijn de uitvoering van een amendement dat eerder dit jaar door het CDA werd ingediend. De fractie kwam in actie omdat zij steeds meer geluiden hoorde over lachgasoverlast in Utrecht. Doordat het voorstel werd aangenomen is Utrecht de eerste grote stad van Nederland die maatregelen gaat nemen tegen lachgasoverlast in de openbare ruimte.

Van Waveren: ‘Het Utrechtse lachgasverbod is een mooie eerste stap in de strijd tegen overlast. Nu is het tijd dat er op landelijk niveau ook doorgepakt wordt.’

Landelijke aanpak

Ook in de landelijke politiek zet het CDA zich in voor maatregelen tegen lachgasoverlast. Tweede Kamerlid Anne Kuik riep het kabinet onlangs op om een verbod op recreatief gebruik van lachgas te realiseren.