23 februari 2018

Pak verkeershufters harder aan

De gemeente Utrecht zet in op extra bevoegdheden voor de gemeentelijke handhavers. In de toekomst moeten zij meer verkeersovertredingen kunnen aanpakken. Dat zei burgemeester Van Zanen in antwoord op vragen van CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren.

De CDA-fractie stelde gisteravond in de raadscommissie de toenemende frustratie over huftergedrag op straat aan de orde. De gemeentelijke handhavers (BOA’s) zijn niet altijd bevoegd om op te treden en de politie heeft onvoldoende mensen beschikbaar. Van Waveren gaf aan die situatie niet te willen accepteren:

“Op de Amsterdamsetraatweg, in Overvecht, Kanaleneiland en op veel andere plekken horen we klachten over asociaal rijgedrag: hardrijden, door rood rijden, bezorgscooters over de stoep en fietsers die aan alle kanten verkeersregels negeren. Mensen voelen zich daardoor onveilig en dat begrijp ik. De overheid moet dit soort huftergedrag aanpakken”

Van Waveren schetste twee mogelijkheden: of de Rijksoverheid zet meer agenten of het ministerie geeft de gemeente meer ruimte om met eigen handhavers de problemen aan te pakken. Burgemeester van Zanen gaf in reactie daarop aan de voorkeur te hebben voor een uitbreiding van de gemeentelijke bevoegdheden en zich daarvoor in Den Haag in te zetten.

Probleem groot en duidelijk
De CDA-fractie had het gemeentelijk handhavingsprogramma al eerder geagendeerd op basis van veel gesprekken met buurtcomités, bewoners en wijkraden, maar werd deze week gesterkt door verschillende berichten in de media. Zo stelde vertrekkend politiechef Johan van Renswoude in het AD aan dat het ‘piept en het kraakt’ door de beperkte capaciteit. De ANWB concludeerde na onderzoek onder de eigen leden ook dat 35% van de fietsers zich onveilig voelt door hufterig gedrag van andere verkeersdeelnemers.
Van Waveren ziet deze signalen als ondersteuning van zijn inzet:

“Utrecht krijgt steeds meer inwoners, wordt steeds voller. Het is belangrijk dat we op straat fatsoenlijk met elkaar omgaan. Wie dat niet doet brengt anderen in gevaar en dan kan het niet zo zijn dat regelgeving politietekorten ons ervan weerhouden om Utrecht veilig te houden.”

Woonfraude
De raadscommissie sprak ook over de resultaten van de €600.000,- die in 2017 extra in handhaving werd geïnvesteerd op voorstel van het CDA. Daarmee is onder meer woonfraude aangepakt en zijn uitkeringsfraudeurs aan het licht gekomen. Dit is een meevaller voor de afdeling Werk & Inkomen. Het CDA stelde voor deze meevaller in te zetten om de komende jaren meer controles uit te kunnen voeren. De burgemeester beloofde dit te onderzoeken.

Van Waveren: “Sociale voorzieningen zijn hard nodig, maar fraude met bijstand is diefstal van je buren, die wel netjes belasting betalen. We moeten dat blijven aanpakken!”