19 november 2019

Snel veiligheidsmaatregelen voor omgeving Van Brammendreef

Tijdens het vragenuur op 21 november stelt de CDA-fractie de veiligheidssituatie in Overvecht Zuid aan de orde. De fractie heeft afgelopen tijd al vaker zorgen geüit over de situatie in de omgeving van de Van Brammendreef. Afgelopen vrijdag was er een triest dieptepunt toen twee jonge vrouwen werden overvallen.

De burgemeester heeft al aangekondigd dat er rond de jaarwisseling extra cameratoezicht in het gebied komt, maar CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren wil dat er snel meer gebeurt:

De situatie lijkt snel te verslechteren. Er is veel overlast, onder andere door vuurwerk en rondhangende jongeren, ook afgelopen vrijdag stond er weer een grote groep aan de Vader Rijndreef. Ik kan deze overval helaas alleen maar in die context zien.

De onveiligheid heeft deels te maken met de verbouwing van flats aan de Van Brammendreef, waardoor er geen toezicht is van bewoners en de straat grotendeels is afgesloten. De komende tijd moet daarom met extra verlichting en toezicht de veiligheid worden hersteld, vindt Van Waveren. Hij roept de burgemeester ook op om extra in te zetten om bewoners te betrekken:

Preventie begint met meer ogen op straat. In de eerste plaats de ogen van bewoners, die overlast of opvallende situaties kunnen melden, desnoods anoniem. Daarbovenop moeten de ogen komen van toezicht en handhaving en de politie, liefst ondersteund door de extra ogen van het cameratoezicht.