15 juni 2018

Utrechtse partijen voor de liefde

Met hun gezamenlijke deelname aan de tweede editie van de Utrecht Canal Pride op zaterdag 16 juni benadrukken GroenLinks, D66, VVD, PvdA, CDA en Student & Starter dat zij – ondanks hun verschillen in achtergronden en politieke opvattingen – eensgezind zijn als het gaat om hun trots op en steun aan de LHBTI+-gemeenschap.

Op de gemeenschappelijke boot scharen zo’n 120 enthousiaste leden van deze zes partijen, onder wie leden van de gemeenteraadfracties en de fracties in de  Eerste en Tweede Kamer, zich achter de boodschap “We vote for love | Wij stemmen voor liefde”.  De deelnemende partijen onderstrepen met de aankleding van de boot de veelkleurigheid van Utrecht en de Utrechtse politiek. Letterlijk en figuurlijk is er zaterdag een bont en divers gezelschap aan boord, dat vol trots de eensgezindheid van deze partijen laat zien op thema’s die raken aan het jezelf kunnen zijn.

De (lokale afdelingen van de) partijen die meedoen hebben een verklaring ondertekend waarin ze niet alleen aangeven het Utrechtse Regenboogstembusakkoord volledig te onderschrijven, maar ook staan voor een open, tolerant Utrecht dat inclusief is en waar iedereen kan en mag zijn wie diegene is. De partijen staan voor een Utrecht waar ruimte is voor elke religie of levensovertuiging en waar het niet uitmaakt welke geaardheid of welk geslacht iemand heeft, of wat iemands achtergrond of afkomst is. De partijen hebben ook afgesproken dat hun politieke vertegenwoordigers in de Utrechtse raad zich zullen inzetten om die uitgangspunten om te zetten in concreet beleid en dat zij hun politieke vertegenwoordigers daartoe zullen blijven motiveren.

De gezamenlijke boot van de politieke partijen sluit als 41e  boot zaterdag de bonte parade van boten op de Utrechtse grachten af.