02 februari 2018

Utrechtse politiek sluit sportakkoord

Utrechtse politieke partijen tekenen vanavond een sportakkoord. Op het akkoord staat onder andere het terugdringen van wachtlijsten, het verduurzamen van sportgebouwen en stimuleren van zelfbeheer als afspraken tussen de partijen. Het akkoord wordt gesloten aan het einde van het Utrechtse sportdebat, georganiseerd door de VSU. Het initiatief voor het Sportakkoord werd genomen door CDA-lijsttrekker Sander van Waveren en D66-raadslid en woordvoerder sport Has Bakker.

Het Utrechts Sportakkoord bestaat in totaal uit een elftal punten, uiteenlopend van aandacht voor betaalbaar en toegankelijk sporten, het gebruik van de sportaccommodaties, en sporten in de openbare ruimte.

Van Waveren (CDA): “Er zijn nog teveel mensen die niet mee kunnen doen: omdat er wachtlijsten zijn of omdat ze het niet kunnen betalen. Aan hen en aan alle vrijwilligers die onze sportverenigingen draaiende houden, geven deze 8 partijen een heldere, gezamenlijke boodschap af. De komende vier jaar blijven we investeren in de Utrechtse sport.”

Het CDA deed afgelopen jaren al veel voor sportverenigingen, bijvoorbeeld met een voorstel voor extra kunstgrasvelden (lees meer), waardoor wachtlijsten werden teruggedrongen. Met dit akkoord hoopt het CDA dat de komende jaren ook een stabieler beleid gevoerd kan worden, waardoor verenigingen en sporters in Utrecht kunnen vertrouwen op goede accommodaties.