Economie en werk

De Nederlandse economie groeit op dit moment snel. Utrecht draagt daaraan bij en profiteert ervan, als centraal gelegen stad. Maar we moeten ons daar niet op blindstaren. Méér is niet altijd beter, en in de toekomst kan het ook wel eens tegenzitten. Daarom heeft Utrecht een gezond en toekomstbestendig vestigingsklimaat vanuit de gemeente nodig.

De lokale economie

Het CDA is van mening dat de lokale economie niet vergeten mag worden. Winkeliers, horecaondernemers en andere bedrijven spelen een belangrijke rol in de stad. Er zijn grote economische verschillen tussen wijken en buurten, en iedere wijk heeft zo zijn eigen uitdaging. De binnenstad zoekt een balans tussen levendigheid en leefbaarheid en ook andere wijken vragen om investeringen in winkelgebieden. Hoewel het economisch meezit, is er bijvoorbeeld nog steeds leegstand. We zien gelukkig meerdere ondernemersverenigingen samen investeren in collectieve acties, zoals (feest)verlichting, deelname aan de “Eerlijk Winkelen-route” en het schoonhouden van de straat. Zo draagt de economie dus ook bij aan een fijne leefomgeving!

Ondernemerschap stimuleren

Het is soms best een klus voor startende ondernemers en kleinschalige, innovatieve initiatiefnemers om tot een succesvol bedrijf te komen. Zij kunnen dan wel een steuntje in de rug gebruiken, bijvoorbeeld als het gaat om duurzame producten en innovaties. Hier ligt ook een rol voor de gemeente als “eerste klant” en vliegwiel voor die onderneming. Het CDA vindt daarom dat de gemeente op een maatschappelijk-verantwoorde, circulaire, duurzame wijze moet inkopen.

Iedereen doet mee

Het CDA vindt het belangrijk dat iedereen meedoet in Utrecht. Mensen met een uitkering leveren wat ons betreft een tegenprestatie die aansluit bij hun arbeidsmarktverleden, capaciteiten, en persoonlijke situatie. Wij denken dat dit beter is voor henzelf en voor de samenleving. Ook mensen in de bijstand worden ondersteund om aan het werk te komen. De gemeente moet hierbij helpen met begeleiding, maar dat vraagt ook een tegenprestatie van mensen die bijstand krijgen. Voor mensen die veel tijd aan vrijwilligerswerk besteden kan dat vrijwilligerswerk een tegenprestatie zijn. Solliciteren is de verantwoordelijkheid van iedere werkzoekende zelf en is in alle gevallen verplicht.

U kunt meer over dit onderwerp lezen in ons verkiezingsprogramma!

In het kort:

1. De gemeente kan een belangrijke rol spelen om ondernemerschap te stimuleren. Zo kan de gemeente belangrijke spelers bij elkaar brengen om nieuwe samenwerkingen en plannen te ontwikkelen.
  2. Een uitkering moet niet vrijblijvend zijn. Mensen met een uitkering moeten een tegenprestatie leveren die aansluit bij hun arbeidsmarktverleden, capaciteiten en persoonlijke situatie.
  3. Mensen in de bijstand worden ondersteund om aan het werk te komen, zowel met hulp- als met drukmiddelen. De gemeente biedt daarom begeleiding, maar vraagt ook een tegenprestatie van mensen die bijstand krijgen. Voor mensen die veel tijd aan vrijwilligerswerk besteden kan dat vrijwilligerswerk de tegenprestatie zijn. Solliciteren is de verantwoordelijkheid van iedere werkzoekende zelf en is in alle gevallen verplicht.

Wat heeft het CDA al bereikt?

• Door amendement CDA extra investeringen in winkelgebieden en terugdraaien van verhoging van tarieven voor marktkooplui. Lees hier meer!
  • Blauwe zone bij woonboulevard op Kanaleneiland. Lees hier meer!
  • Meer kans op gemeentelijke opdrachten voor kleine ondernemers door amendement CDA. Lees hier meer!