Veel overlast door ratten in Utrechtse buurten

Het aantal ratten in Utrecht neemt volgens experts én volgens de meldingscijfers toe. Ook op televisie en in de kranten was er al aandacht voor. Eén rattenpaar kan in een jaar tijd meer dan 1000 nakomelingen krijgen. Ze verspreiden allerlei ziektes en zijn dus een risico voor de volksgezondheid. Alle reden dus om bestrijding serieus te nemen. En u kunt ons daarbij helpen!

De Utrechtse CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren vindt dat de gemeente het probleem teveel afschuift:

"Wij horen veel klachten van bewoners en ondernemers die zich niet serieus genomen voelen. Terwijl woningbouwcorporaties veel investeren om de rattenplaag tegen te gaan, treedt de gemeente nauwelijks op. Terwijl dit juist een probleem is om samen aan te pakken, ratten trekken zich namelijk niks aan van wie de grondeigenaar is!"

Door een begrotingsvoorstel van het CDA is er in 2019 €75.000 beschikbaar om een betere bestrijding op poten te zetten. Op 22 november 2018 spreekt de gemeenteraad met experts over hoe we het rattenprobleem het beste kunnen aanpakken. Daarbij zullen we onder anderen spreken met experts van het Kennis- en Adviescentrum Dierplagen, die een rapport voor de gemeente schreven, dat is via deze link te lezen. Ook woningcorporatie Mitros is uitgenodigd, zij doen al veel aan rattenbestrijding en preventie.

Hoe kunt u helpen?

Het belangrijkste is om het altijd te melden bij de gemeente als u ratten ziet, in of rond het huis of bij prullenbakken. Dat kan via deze link of door de gemeente te bellen op telefoonnummer 14030. Heeft u eerder rattenoverlast bij de gemeente gemeld? Of bent u niet tevreden met de afhandeling? Dan hoort onze fractievoorzitter het ook graag, u kunt Sander mailen op [email protected]. Als u uw woning huurt via een woningbouwcorporatie meld het dan ook daar, bij Mitros kan dat hier, Portaal heeft weinig informatie op de site, maar vraagt om bij ratten in de algemene ruimten contact op te nemen via deze pagina.

U kunt zelf ook maatregelen nemen om rattenoverlast tegen te gaan. Een overzicht vindt u bijvoorbeeld op de sites van verschillende organisaties en bedrijven, zoals Milieucentraal en Rentokil.

Wat moet de gemeente gaan doen volgens het CDA?

Rattenbestrijding heeft niet één eenvoudige oplossing. Om te beginnen moeten de gemeente, woningbouwcorporaties, het waterschap en andere grote grondbezitters samen afspraken maken. Ratten trekken zich namelijk niks aan van perceelsgrenzen. De samenwerking moet beginnen met het schoon houden van de openbare ruimte (dus ook rommel in parken en rond prullenbakken voorkomen). Bewoners moeten geïnformeerd en geholpen worden bij het nemen van preventieve maatregelen, zoals het afsluiten van doorgangen, kruipruimtes, etc. En tot slot moet, wanneer er - bijvoorbeeld door werkzaamheden - toch een toenemende overlast is, snel en daadkrachtig opgetreden worden.

Aandacht voor ratten in de media

De afgelopen twee jaar maakt het CDA zich al hard voor betere rattenbestrijding in de stad. Ons fractielid Matthijs Buijs zette de klachten uit zijn eigen buurt, Kanaleneiland, op de politieke agenda. Onder andere het NRC schreef daarover, dat is hier te lezen. En ook RTV Utrecht maakte een uitzending. Later schreef ook het AlgemeenDagblad/UtrechtsNieuwsblad over de aanhoudende overlast: in 2016 en in 2018 opnieuw.