30 april 2021

CDA-UH stemt in met nieuwbouw scholen in Driebergen en Doorn

Een raadsmeerderheid heeft de afgelopen raadsvergadering ingestemd met het Integraal Huisvestingsplan (IHP), waarin is vastgelegd hoe en wanneer de gemeente het (verouderde) scholenbestand gaat aanpakken. Na uitvoerig overleg tussen de verschillende scholen en wethouder Chantal Broekhuis is dit herijkte plan tot stand gekomen. Met dit voorstel komt er een oplossing voor de toenemende leerlingenaantallen in Doorn en Driebergen en wordt een combinatie onderwijs/woningbouw mogelijk gemaakt op daarvoor geschikte locaties.

Schoolgebouwen Driebergen en Doorn
Er zal dit jaar al een begin gemaakt worden met de plannen voor een nieuw schoolgebouw voor De Ontdekkingsreis in Driebergen. Bij de afwegingen is gekeken naar de technische kwaliteit van de gebouwen, de functionaliteit en de benodigde capaciteit. In het herijkte IHP is ook nieuwbouw voor OBS Dolfijn in Driebergen opgenomen en 4 modulair gebouwde lokalen bij De Uilenburcht. Daltonschool Nicolaas in Doorn zal ook nieuwe huisvesting krijgen, waar precies is nog niet duidelijk.

De Ontdekkingsreis
De CDA-fractie heeft van harte ingestemd met dit plan. De Ontdekkingsreis heeft zijn bestaansrecht bewezen en heeft recht op huisvesting. De school zal zonder woningen gebouwd worden op de plek van het bestaande schooltje aan ’t Oostrom. Met een definitieve plek voor De Ontdekkingsreis op deze locatie is er aan beide kanten van Driebergen aanbod van openbaar onderwijs. Het gebouw waarin de school nu zit (Jagerspad 7) kan straks gebruikt worden als wissellocatie voor andere scholen die daarna aan de beurt komen voor renovatie of nieuwbouw.

Voorstel per project
Als raad krijgen we per nieuwbouw- of renovatieproject een financieringsvoorstel. Daarin wordt aangegeven welke financiering het meest haalbaar en geschikt is voor het project. Per plan kan de raad zich dan uitspreken. Deze projecten mogen geen effect hebben op de schuldenlast van de gemeente. Er wordt gebouwd volgens de voorschriften van het Bouwbesluit en de beschikbare middelen worden berekend aan de hand van de leerlingenprognoses. Door ons verouderde scholenbestand zal renovatie en nieuwbouw veel vragen van onze financiële middelen. De financiële consequenties worden meegenomen in de Kadernota 2022-2025 en de begroting 2022.

Motie sociale en middel dure huurwoningen
Bij dit IHP komen we als fractie met een motie over de bouw van sociale en middel dure huurwoningen. We vinden het belangrijk dat wanneer er een voorstel komt voor (vervangende) nieuwbouw met woningbouw, dat dit niet weer dure huizen gaan worden voor de happy few. We willen dat het college in gesprek gaat met de woningcorporaties over de mogelijkheden voor sociale en middel dure huurwoningen. De vraag hiernaar is enorm en we willen dat de middeninkomens, de docenten, agenten en verpleegkundigen hier weer een woning kunnen vinden. Deze motie zal later besproken worden.

Voor reactie op dit artikel: [email protected]
of bel 06-40048011

Marina Roelofsen