06 november 2021

CDA-UH Teunis Reedijk: 'De motie Henschotermeer' nader toegelicht

De motie Henschotermeer (ingediend door CDA, D66 en BVH-Lokaal)

Omdat het Henschotermeergebied zowel op (grotendeels) het grondgebied van de gemeente Woudenberg als op het grondgebied van de gemeente Utrechtse Heuvelrug ligt en een deel van het gebied is aangewezen als bovenlokaal dagrecreatieterrein, valt het gebied onder het provinciaal beleid. In 2015 hebben de Provincie Utrecht, de Gemeente Utrechtse Heuvelrug en de Gemeente Woudenberg hun gezamenlijke verantwoordelijkheid en hun samenwerking om te komen tot de ontwikkeling van het Henschotermeer bekrachtigd.
Daarbij is onder meer in artikel 4 van de samenwerkingsovereenkomst aangegeven dat de genoemde drie overheden in het ontwikkelkader een gezamenlijke visie opstellen en ook dat zij die in de toekomst zullen blijven ontwikkelen. Heel veel is daarna niet meer ondernomen richting een actualisatie van die gezamenlijke visie op het gebied.

Wijzigingen
Omdat er een aantal wijzigingen optreden ten gevolge van gemeentelijke besluiten, is het wenselijk om te kijken naar de visie van ruim zes jaar geleden. Want:

• op het terrein van EuroParcs wordt door de inwerkingtreding van het nieuwe bestemmingsplan ‘Recreatieterreinen Utrechtse Heuvelrug’ ruimte geboden voor grotere chalets en recreatiewoningen dan in het voorgaande bestemmingsplan het geval is;
  • maar de aantallen daarvan worden juist dwingend begrensd in het nieuwe bestemmingsplan;
  • in de nieuwe structuurvisie van de gemeente Woudenberg is weer een mogelijke verlenging van de verblijfsduur (seizoen verlenging) een van de speerpunten;
  • de exploitant van het Henschotermeer heeft nieuwe plannen aangekondigd om het gebied rondom de recreatieplas verder te ontwikkelen;
  • daarnaast bestaat er ook het plan om de YMCA-vestiging in Leusden te verplaatsen en te huisvesten in het projectgebied Henschotermeer.

Volgens onze CDA-fractie en ook uiteraard van de fracties van BVH Lokaal en D66, zou het goed en verstandig zijn als ook die genoemde recente ontwikkelingen op de nabijgelegen recreatieterreinen meegenomen worden in de eerdergenoemde, gezamenlijke, geactualiseerde visie op het Henschotermeer.

Het is de genoemde partijen een zorg om de veiligheid van recreanten en inwoners te garanderen in geval van calamiteiten. Dit is geen zaak om bij ‘stil te staan tijdens’, of erger na de plannenmakerij, maar dient uitgangspunt te zijn voorafgaand aan het maken van plannen.
Dan is het nu dus een uitgelezen moment is om met elkaar, natuurorganisaties, veiligheidsinstanties, omwonenden en ondernemers om samen rond de tafel te gaan om de gezamenlijke visie te herijken, te actualiseren of verder te ontwikkelen.

College
Daarom wordt het college in de motie opgeroepen om voorafgaand aan ingrijpende toekomstige ontwikkelingen in dit gebied of voordat bestemmingswijzigingen voorgelegd worden aan de gemeenteraad, eerst in overleg met alle betrokken partijen in dit gebied (Gemeente Woudenberg, de Provincie Utrecht, natuurorganisaties, veiligheidsinstanties, omwonenden en ondernemers) te komen tot een omvattende visie op het gebied rondom het Henschotermeer.
Wat willen wij met dit gebied, en hoe waarborgen we gezamenlijk de bescherming van natuurwaarden en de veiligheid van omwonenden en bezoekers in het gebied.

Deze motie is unaniem door de gemeenteraad aangenomen in de raadsvergadering van 28 oktober 2021.

Teunis Reedijk
Fractielid CDA Utrechtse Heuvelrug