20 april 2023

Goed nieuws voor speelplaatsen in onze gemeente

Vorig jaar heeft de gemeenteraad met een amendement opdracht gegeven om meer speelplaatsen in onze gemeente te behouden en ze ook kwalitatief te verbeteren. Een aantal jaar geleden werd aangekondigd dat het grootste deel van de speelplaatsen gesloten zou worden. Er zouden er slechts 12 overblijven. Wij waren hier als CDA nooit voorstander van, en gelukkig is dit nu van de baan.

De gemeente heeft het aantal kinderen en jongeren per kern in kaart gebracht en de onderhouds- en vervangingskosten van de aanwezige speeltoestellen. Op basis hiervan, met de extra middelen die we als raad beschikbaar hebben gesteld, is duidelijk geworden dat de gemeente ongeveer vijftien extra speelplekken structureel kan onderhouden.

De verdeling van speelplekken die de gemeente in beheer neemt per dorp ziet er als volgt uit:
twee in Amerongen, drie in Doorn, zes in Driebergen, twee in Leersum en twee in Maarn. De locaties zijn goed beoordeeld op toegankelijkheid, ligging en het huidige en toekomstige gebruik. Ook is er rekening gehouden met initiatieven van inwoners om speelplaatsen van de gemeente over te nemen.

In Maarsbergen en Overberg worden geen extra speelplaatsen in beheer genomen, omdat daar minder kinderen en jongeren wonen. Wel wordt in overleg met de basisscholen bekeken hoe de bestaande speelplaatsen verbeterd kunnen worden. We vinden als CDA dat daar ook toegankelijke en goede speelvoorzieningen moeten zijn. In Leersum komen verder nog twee extra speelplekken vanuit het herstelplan valwind.

Met de twaalf speelplekken die de gemeente al had, heeft de gemeente straks 29 speellocaties in beheer. Waar dat kan worden de speelplaatsen zo groen mogelijk ingericht. Ook kijkt de gemeente of er in Driebergen een speelplaats geschikt gemaakt kan worden voor kinderen met én zonder handicap.

Buitenspelen en bewegen is leuk en gezond en zorgt ervoor dat kinderen en buurtbewoners elkaar vaker tegenkomen. We zijn daarom erg blij met deze plannen.

Marina Roelofsen
Fractievoorzitter CDA Utrechtse Heuvelrug