01 juni 2021

Hoorzitting Windmolens Overberg: 'OVERBERG VREEST SCHUTTINGPOLITIEK'

OVERBERG VREEST SCHUTTINGPOLITIEK

Gisterenavond organiseerde de gemeenteraad op verzoek van de CDA-UH fractie een hoorzitting met de inwoners van Overberg e.o. Op verzoek van D66 werden daarbij ook Heuvelrug Energie, de LTO en Young RES gehoord.

Wat duidelijk werd was dat de laatste organisaties een algemeen pleidooi voor meer duurzamere energie hielden en v.w.b. de LTO een pleidooi om geen agrarische grond af te hoeven staan. De inwoners van Overberg die in Overberg, Renswoude en Veenendaal West inmiddels ruim 5000 steunbetuigingen hebben opgehaald, knokken voor het behoud van hun mooie dorp en omgeving. Ze wezen op de gezondheidsaspecten en de andere implicaties.

Ze vrezen dat de gemeente de 240 meter hoge windmolens 'bij de schutting' van de gemeente wil droppen waardoor zij met die enorme kolossen worden opgezadeld. Als je het filmpje uit De Bilt ziet over wat een windmolen van 240 meter hoog betekent kan je je dat levendig voorstellen. Klik hier voor het filmpje De Bilt.

Het CDA-UH is tegen de komst van de windmolens in onze gemeente. Ze passen niet. Zijn niet rendabel in onze windluwe gemeente. Ze zijn ook niet nodig en lijken wel voor sommigen een prestigeobject te worden.

(Op deze website worden regelmatig berichten geplaatst over de ontwikkelingen van de RES i.r.t. de plaatsing van Windmolens, onder andere bij Overberg.)

Werner van Katwijk
Fractielid CDA Utrechtse Heuvelrug