28 januari 2022

Marina Roelofsen #1: CDA-UH stemt in met onderzoek naar tijdelijke flexwoningen

CDA-UH stemt in met onderzoek naar tijdelijke flexwoningen

Het huidige tekort aan woningen vraagt om innovatieve oplossingen voor mensen die dringend een woning nodig hebben. Deze zogenaamde ‘spoedzoekers’ zijn meestal door uitzonderlijke situaties per direct op zoek naar onderdak. Tijdelijke flexwoningen kunnen dan een uitkomst zijn voor mensen die weinig kans maken op de huidige woningmarkt. Dit kunnen jongeren zijn, statushouders, of mensen die vanwege privéomstandigheden snel op zoek zijn naar passende woonruimte. In de gemeente Utrechtse Heuvelrug alleen al bestaan wachttijden voor sociale huurwoningen van meer dan 9 jaar.

Wat is een Flexwoning?
Voor veel van deze woningzoekenden kan een flexwoning een oplossing betekenen. Een flexwoning is een kleine, zelfstandige woning met een eigen keuken, badkamer en toilet. Vanuit de tijdelijke woning kan verder gezocht worden naar een reguliere woning. Tijdelijke woningen kunnen sneller worden gebouwd en bijvoorbeeld neer worden gezet op bestaande woningbouwlocaties, waar het realiseren van een project niet opschiet en nog heel lang kan duren. Wij denken dan bijvoorbeeld aan verplaatsbare units. Ook kan het gaan om bewoning van bestaande leegstaande gebouwen, waar dan tijdelijk appartementen in gebouwd worden.

‘Flexwoningen voor spoedzoekers’
We hebben daarom als CDA-fractie de motie van OPEN ‘Flexwoningen voor spoedzoekers’ mede-ingediend. Het college heeft de opdracht gekregen om de situatie rond spoedzoekers in onze gemeente nader te onderzoeken en de mogelijkheden voor tijdelijke flexwoningen te verkennen. In het eerste kwartaal van dit jaar zullen de resultaten voorgelegd worden aan de raad. Op basis van deze verkenning zullen uiterlijk eind 2022 voorstellen richting de gemeenteraad komen. We hopen dat we op die manier iets kunnen betekenen voor mensen die snel onderdak nodig hebben.

Marina Roelofsen #1
Lijsttrekker CDA Utrechtse Heuvelrug