17 februari 2022

Marina Roelofsen #1: Verslag ‘Bouwen aan vitale dorpen, Amerongen en Overberg’

Beste deelnemers,

Hartelijk dank voor uw bijdrage aan de online bijeenkomst ‘Bouwen aan vitale dorpen, Amerongen en Overberg’ van het CDA Utrechtse Heuvelrug op 16 februari. Hierbij zenden we u een verslag van de bijeenkomst. Uw bijdragen en standpunten neemt de CDA-fractie mee in haar afweging zodra er een voorstel voor desbetreffende locatie op tafel ligt. Voor onze fractie was het een zeer informatieve bijeenkomst.

De volgende locaties en plannen hebben we besproken:

• Versterken van de dorpen/winkelvoorzieningen

De middenstand in Amerongen is steeds meer aan het verdwijnen, er blijven alleen supermarkten over. De middenstanders kunnen wel wat support gebruiken. De inbreidingslocaties maken het dorp zeker niet slechter, we willen geen spookdorp. Als er met smaak wordt gebouwd, wordt het dorp er niet slechter van. Er zijn weinig huurwoningen. Het beschermd dorpsgezicht moet niet aangetast worden. Qua verkeer is er veel overlast van motorrijders op zonnige dagen. De 60 km/u wordt slecht gehandhaafd. Veel motoren rijden 130 km/u over de Lekdijk, wat veel geluidsoverlast geeft. De Lekdijk tussen Wijk bij Duurstede en Amerongen wordt komende zomer als proef in de weekenden afgesloten voor motoren. Als iedereen 60 km/u zou rijden, en lawaaierige motoren geweerd zouden worden, zou er geen probleem zijn. Een enkeling verpest het voor de welwillenden. Er moet beter gehandhaafd worden, anders tref je de goedwillenden.

In Overberg is er niet veel middenstand, daar is het dorp te klein voor. De supermarkten bezorgen de boodschappen. Wel is er de weekmarkt op vrijdag. Het is prima zo.

• Allemanswaard, transitie leegstaande ruimte, Amerongen

Rhenam Wonen heeft aangegeven de ontwikkeling van dit bouwperceel in breder perspectief dan alleen (meer) woningbouw voor haar doelgroep te zien. Rhenam wil de Allemanswaard omvormen om tot een meer rendabele, duurzame exploitatie van het gebouw te komen. De gebruikers/huurders worden hierbij betrokken. Het is een goed idee dat hier gebouwd wordt en dat de woningbouwvereniging dit oppakt. De sporthal is oud, maar wordt druk bezocht. De locatie is geschikt voor ouderen en voor jongeren, dus voor levensloopbestendige woningen. Voor de sporthal moet een oplossing gevonden worden.

• Koenestraat 53, Amerongen

Hier zouden uitstekend levensloopbestendige woningen gebouwd kunnen worden. De locatie is geschikt voor ouderen en voor jongeren. Een combinatie zou mooi zijn. Als senioren daar terecht kunnen komen er weer gezinswoningen vrij. De ontsluiting is gevaarlijk op de Koenestraat door met name het drukke fietsverkeer. De Koenestraat is onlangs helemaal gerenoveerd. Er staan veel auto’s dubbel geparkeerd. Ook hier is er te weinig handhaving. Misschien is het mogelijk om de ontsluiting via de achterkant van het terrein te maken.

• Majoorsweg 11-15 bedrijven, Amerongen

Hier staan enkele gebouwen met bedrijfsactiviteiten, het is voor de raad nog wachten op de plannen. Dit gebied kan alleen maar mooier en beter worden. Het ligt aan de rand van het dorp en is daarom minder geschikt voor senioren. Grondgebonden woningen zijn meer logisch op deze plek.

• Nieuwe bouwplannen: ‘Ster van Overberg’

(Aan de noordkant van Overberg zijn plannen voor een nieuwe woonwijk: Overbergs Kwartier https://overbergskwartier.nl. Dit stuk grond ligt net buiten de dorpsgrens van Overberg tussen het Kerkplein en het Uilenbosje. Er zullen 49 grondgebonden woningen worden gerealiseerd. Onderdeel van het plan zijn woningen in het sociale, middeldure en dure segment, zowel voor de verhuur als voor de verkoop. Het college heeft een principeverzoek ontvangen en wil medewerking verlenen aan deze ontwikkeling, omdat de verwachting is dat dit de leefbaarheid van Overberg positief beïnvloedt. De gemeenteraad en de provincie Utrecht hebben deze locatie aangewezen als locatie waar buiten de rode contour gebouwd mag worden.)

Het plangebied is onderdeel van het leefgebied van een uilenfamilie. De natuurwaarde is zeker aanwezig. Het groene uitzicht wordt met woningbouw aangetast, waar veel waarde aan wordt gehecht (zie ook de toekomstvisie van de gemeente). Dit plan past niet in de kam-bebouwing die Overberg kenmerkt. Bouwen in Overberg is wel zinvol, er is behoefte aan levensloopbestendige/ seniorenwoningen/woonzorgvormen, starters/eengezinswoningen, doorstroomwoningen en sociale koopwoningen ipv sociale huur (alles uitsluitend laagbouw).

Waarom niet bouwen op een andere locatie, bijvoorbeeld het terrein van de voormalige jeugdgevangenis, dat staat al tien jaar leeg. Er wonen mensen anti-kraak, maar er zou veel meer mogelijk zijn met dit terrein. Er is een goede ontsluiting op het wegennet aanwezig en deze locatie gaat niet ten koste van de landschapsstructuur. Het probleem is dat het Rijksvastgoedbedrijf het nog niet kwijt wil. Ook de plannen op het braakliggend terrein ’t Veld, gestart in 2008 zijn niet volledig gerealiseerd. Er waren 27 woningen gepland waar er slechts 12 gebouwd zijn (de sociale woningen zijn niet gebouwd).

Er zijn meer bezwaren tegen het Overbergs Kwartier. De locatie ligt dichtbij een agrarisch bedrijf en bij westenwind zal er geuroverlast zijn, wat problemen zal geven. De woonwijk rijdt het landbouwgebied in de wielen. Buurtbewoners zijn geschrokken van de plannen. De Hucht is niet geschikt voor de ontsluiting van zoveel woningen. Hoe zit het precies met de rode contour, is de contourlijn van de ecologische hoofdstructuur (NNN) opgeschoven? Hier is meer over te vinden in de Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie (2013). De bouw gaat volgens de regels van de nieuwe omgevingswet. Eerst vindt de participatie met de omwonenden plaats en pas daarna wordt het plan voorgelegd aan de gemeenteraad, die dan zal beslissen.

Nogmaals veel dank voor uw deelname. Als u nog vragen heeft neem dan contact met ons op. Met vriendelijke groeten,

Marina Roelofsen #1
Lijsttrekker CDA Utrechtse Heuvelrug