28 januari 2022

Peter Kranenburg#2: 'Verslag bijeenkomst Zonneveld Doorn'

Verslag bijeenkomst Zonneveld Doorn

Het CDA ziet de noodzaak van zowel energiebesparing als van een energietransitie naar duurzame energie. Onze gemeente dient haar bijdrage te leveren. Maar met het oog op de eigenheid van onze gemeente wil het CDA daarbij inzetten op zonne-energie, waterkracht in de Lek en innovatieve technieken zoals de ultradiepe geothermie. Het CDA is tegen windmolens in onze gemeente.

Eind december is het voorstel over zonnevelden in onze gemeente aan de orde geweest. Dat ging om een vijftal initiatieven. Wij hebben tegen het voorstel gestemd, want wij willen dat alleen doen onder specifieke voorwaarden (lokaal draagvlak en eigenaarschap, inpassing in landschap, geen aantasting van natuurwaarden en netaansluiting). Daarnaast hadden we bezwaar tegen het niet betrekken van de omwonenden bij deze eerste fase van de planvorming en de grote tijdsdruk waaronder we moesten beslissen.

Wij hebben op 26 januari een online bijeenkomst gehouden voor de inwoners van Doorn om ons standpunt uit te leggen en hun vragen en argumenten te bespreken. Specifiek hebben we het zonneveld ten zuiden van Doorn (tussen Achterweg en Gooijerdijk) besproken die avond. Wij zijn tegen de bouw van een zonneveld in dat gebied. Vooral ook vanwege de natuurwaarden in het gebied van de Langbroekerwetering ten zuiden van Doorn.

Als het gaat om zonne-energie geven wij de absolute voorkeur aan de aanleg van het zonnelint langs de A12 snelweg en het spoor tussen Utrecht en Ede. Dit betekent een grote bijdrage aan de opwekking van duurzame energie. Daarnaast willen we 'zon op bedrijfsdaken' maximaal stimuleren.

Peter Kranenburg #2
Fractievoorzitter CDA Utrechtse Heuvelrug