30 september 2020

Werner van Katwijk CDA-UH: 'Medische aspecten bij plaatsing windmolens meewegen'

‘BIJ DE BESLISSING OVER WINDMOLENS MOETEN OOK DE MEDISCHE ASPECTEN WORDEN MEEGEWOGEN’

PERSBERICHT: WERNER VAN KATWIJK (CDA UTRECHTSE HEUVELRUG)

Uitzending Argos van afgelopen weekend van 26 september stelt laag frequent geluid aan de kaak

Afgelopen zaterdag 26 september stelde het radioprogramma ARGOS de laag frequente geluiden die windmolens veroorzaken aan de kaak.

Voor de link naar deze uitzending :  https://www.vpro.nl/speel.PREPR_RA1_16299343.html

Laag frequent geluid
Diverse wetenschappers (waaronder eerder die van de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit en nu het Leids Universitair Medisch Centrum) stellen vraagtekens bij de afwachtende houding van de rijksoverheid bij de signalen vanuit de wetenschap, dat de moderne windmolens laag frequent geluid veroorzaken dat schadelijk is voor mens en dier. In Denemarken en de Duitse deelstaat Beieren wordt bij het plaatsen van windmolens al een norm van 1500 meter gehanteerd om dit laagfrequent geluid tot een acceptabel niveau te laten dalen. Canada en Nieuw Zeeland overwegen dit ook. Er worden op dit moment ook metingen verricht in de buurt van (toekomstige) windmolens waaronder in de gemeente Veendam.

Het CDA Utrechtse Heuvelrug is om een aantal redenen geen voorstander van windmolens in de gemeente Utrechtse Heuvelrug (w.o. te weinig wind in onze gemeente waardoor windmolens 240 meter hoog zouden moeten worden, vervuiling van het unieke landschap, verstoring natuurgebieden, bescherming van het dorp Overberg, bescherming van de toekomstige bouwlocatie Stationsgebied Zeist - Driebergen).

Werner van Katwijk hierover: ‘Dit aspect is tot nu toe in de discussie in de gemeenteraad onbesproken gebleven. Argos heeft hiervoor de ogen geopend. Je kan bij de beslissing over windmolens niet deze medische aspecten negeren. Ik begrijp dat de windmolenbranche de discussie niet aan wil. Er worden immers flinke sommen geld verdient door de eigenaar van een windmolen, echter de overheid moet het belang van mensen voorop stellen’.

Het CDA zal daarom bij de komende discussie in de raad van 8 oktober aanstaande over het afwegingskader energie en landschap een motie indien om bij de beslissing omtrent windmolens ook de medische aspecten mee te laten wegen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie: Werner van Katwijk 0623366032 of mail: [email protected]