03 november 2022

Werner van Katwijk in het AD - Utrecht: Goede bijdrage aan energieopgave

'Zonnelint' langs A12 als alternatief voor windmolens'

Bert van Unen, 3 november 2022, AD Utrecht

Een lint van zonnepanelen langs de A12. Dat is de wens van de politiek in gemeente Utrechtse Heuvelrug. Uit onderzoek is gebleken dat zo'n zonnelint ongeveer
dezelfde opbrengst als een windturbine heeft.

Een zonnelint langs de snelweg: dat had Werner van Katwijk al eens elders in het land gezien. En waarom kan dat dan niet langs de bermen van de A12, vroeg de
CDA-politicus zich af. Zeker toen in de gemeenteraad geen meerderheid was te vinden voor het plaatsen van windmolens. De gemeente deed onderzoek naar de haalbaarheid en de opbrengst van zonnepanelen. De gemeenteraad heeft eerder besloten om het volledige gebied langs de A12 in de Regionale Energie Strategie
(RES) op te nemen voor de plaatsing van zonnepanelen (het zogenaamde zonnelint). De conclusie is dat een zonnelint langs de A12 maximaal een jaarlijkse opbrengst zou kunnen hebben vergelijkbaar met één windturbine, of één zonneveld van circa 14 hectare (0,014TWh). ln totaal moet de gemeente 0,081Wh voor 1 april 2025 aan energie duurzaam opwekken.

Lees het hele artikel hier