18 mei 2017

Provinciale statenfracties gevraagd regionaal verkeersinfarct op te lossen

Statenleden van de provincies Utrecht en Gelderland zijn vanmiddag gevraagd om de regionale verkeersproblematiek op hun agenda te zetten. De vraag komt van de CDA-fracties in de Gemeenteraden van Rhenen, Veenendaal, Wageningen, Ede, Neder-Betuwe, Utrechtse Heuvelrug en Buren.

"We hebben wethouders gevraagd om over gemeentegrenzen heen te kijken maar er was te weinig actie van die kant. Daarom stellen wij als volksvertegenwoordigers het nu aan de orde in onze Gemeenteraden en vragen dat met name ook aan de Provinciale Staten om een breed draagvlak voor elkaar te krijgen".

Dat zeggen Dorus Helsen en Geerten van der Lugt, CDA Raadsleden in resp. Veenendaal en Neder-Betuwe.

Er is een regionaal verkeersinfarct met: files en oponthoud, verkeersongelukken en slechte lucht. Daarvoor moet eindelijk eens een oplossing komen en wel een structurele, voor de korte en lange termijn. De leidraad is: geen korte termijn oplossing zonder een lange termijn visie. Want hoe flink en daadkrachtig een snelle, korte termijn oplossing ook lijkt, het moet onderdeel zijn van een lange termijn visie anders gaan investeringen de verkeerde kant op of zijn ze dubbel.

De enige manier om zo'n structurele oplossing te bereiken is via volkspolitiek. Daarom hebben de CDA Raadsleden in deze zeven gemeenten gezamenlijk besloten om hun CDA-collega's in de Provinciale Staten te vragen om de regionale verkeersproblematiek op hun agenda te zetten en hun Gedeputeerden voor verkeer op te dragen het regionale verkeersinfarct op te lossen.

Een Pamflet van de Gemeenteraadsleden aan de Statenfractieleden geeft het probleem weer en komt met oplossingsrichtingen.

Enkele voorbeelden: verbreding van de Rijnbrug bij Rhenen kan alleen als ook op- en afritten worden aangepakt; eventuele extra brug over de Rijn kan oostelijk (Wageningen) of westelijk (Elst); kruising Achterbergse Straatweg/Lijnweg alleen ongelijkvloers; 'groene' Rondweg Oost bij Veenendaal voorzien van meer af- en opritten en tunnels; bij bereikbaarheid Wageningen niet op voorhand oplossingen uitsluiten; aantasting landschap Binnenveld voorkomen; voor Neder-Betuwe en Buren is een brug met voldoende capaciteit van belang en, op termijn een extra brug (evt. aan te sluiten op Prins Willem Alexander Brug).

Eerder dit jaar, op 15 februari, kwam Tweede Kamerlid voor het CDA, Martijn van Helvert, zich al op de hoogte stellen van de verkeersproblemen bij de Rijnbrug in Rhenen. Hij zei daarover dat dit landelijk aandacht verdient van politiek en minister omdat het gaat over twee provincies, plannen voor Rijkswaterstaat en aansluitingen op de A12 en de A15.