10 oktober 2019

Blog Alies Ouwerkerk: Het Groene Bushokje

Tijdens de commissievergadering van 10 oktober 2019 heeft schaduwraadslid Alies Ouwerkerk vragen gesteld over of de Groene bushokjes ook in Veenendaal gerealiseerd kunnen worden. Hieronder leest u haar blog over dit onderwerp.

Het “Groene” Bushokje, zomerhit van 2019.

Het was ergens deze zomer....mijn aandacht werd gevestigd op een artikel in de krant met als titel: “Van Melbourne tot Mexico-Stad: iedereen wil de groene bushokjes uit Utrecht.... “Toen ik het eenmaal had gelezen was mijn eerste gedachte: 'Waarom dan ook niet in Veenendaal?'

Wat is eigenlijk een groen bushokje? In ieder geval niet een bushokje dat groen is geschilderd. Nee, het is een bushokje met sedum (vetplantjes) op het dak. Die plantjes filteren de lucht, wat bijdraagt aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Deze zogenaamde groene daken vangen fijnstof af, houden regenwater vast en zijn een fijne plek voor bijen en vlinders. Buitenlandse media noemen de groene bushokjes ook wel “ bee stops” in plaats van “bus stops”, of een bijensnelweg (die vind ik weer leuk klinken...):)

En als je dan naar de foto’s kijkt... het ziet er echt cool uit (letterlijk en figuurlijk). Vooral in een grijze omgeving zoals op de Kerkewijk, dan valt zo’n duurzaam bushokje echt wel op tussen al die auto’s, lantaarnpalen en stenen.

Toen ik hierover ging twitteren kreeg ik best wel wat positieve reacties maar ook vragen.

'Wat kost dat dan, hoe zit het met het onderhoud en word je niet gestoken door een bij als je op de bus staat te wachten?' Dit laatste is trouwens zeer onwaarschijnlijk.

In Utrecht zijn de bushokjes onderdeel geweest van een aanbestedingstraject. Het Reclame Bureau Limburg dat de aanbesteding ervoor heeft gewonnen, financiert de bushokjes met de reclame-inkomsten van de posters die erin hangen. Het bureau draagt ook zorg voor het onderhoud. Eigenlijk heeft de gemeente er geen omkijken naar. Als de reclameposters vervangen worden, krijgen de vetplantjes wat water (2x per jaar is voldoende) en worden de ramen ook direct schoongemaakt. Hoe handig is dit... Trouwens, sedum is een ijzersterk plantje: het kan goed tegen extreme hitte en tegen extreme kou.

Nu ben ik niet voor het compleet vervangen van alle bushokjes in Veenendaal, dat zeker niet. In Utrecht werden de bushokjes vervangen en ook voorzien van zonnepanelen, een bamboezitje en de vloer was van gerecycled beton. Ik ben eerder voor het aanpassen van de huidige bushokjes. Er zijn tientallen bushokjes die er voor in aanmerking komen. Het dak is al vierkant dus eigenlijk gewoon een kwestie van sedum vegetatiematten erop leggen...

Als gemeente Veenendaal dit gaat doen, laat je als gemeente zien waar je voor staat; dat het “groen” je aan het hart gaat. Het is zeker ook een originele manier om het thema natuur in Veenendaal een plek te geven en aan de andere kant heeft het dus ook nog een symbolische waarde.

Vanavond, in de week van de Duurzaamheid, ga ik aan het College een paar vragen stellen mbt de “Groene” bushokjes. Ik ben nieuwsgierig of de Wethouder bekend is met dit fenomeen uit Utrecht, of gemeente Veenendaal bereid is om te onderzoeken of dit mogelijk is in Veenendaal en dus de huidige bushokjes een groene upgrade wil geven....

Wordt vervolgd! Ik hou jullie zeker op de hoogte!

Alies Ouwerkerk
CDA Veenendaal