16 december 2019

CDA bezoekt Brandweer Kazerne Veenendaal

Zaterdag 14 december - CDA Veenendaal is nieuwsgierig hoe de Brandweer in Veenendaal zich voorbereid op Oud & Nieuw en welke rol vrijwilligers spelen binnen de Brandweer.

Postcommandant Frank de Wit geeft een korte presentatie en daarna een rondleiding. De Brandweer in Veenendaal draait volledig op ongeveer 50 vrijwilligers verdeeld over 3 piketploegen. Tevens is er de jeugdbrandweer en bestaat uit circa 15 leden. Vrijwilligers zijn dus onmisbaar voor de Brandweer.

In 2018 is de Brandweer 485x uitgerukt waarvan 200 meldingen overdag. Frank de Wit geeft ook aan dat de bezetting overdag van vrijwilligers soms een uitdaging is. Een tankautospuit heeft een bemanning van 6 personen nodig. Tevens moet de Brandweer binnen 8 min. ter plaatse zijn. Veiligheid staat voorop, ook voor de eigen mensen!

Speerpunten komende jaren zijn paraatheid, materiaalspreidingsplan en een nieuw of verbouw van de Brandweerkazerne. Het pand is nu 60 jaar oud en niet meer van deze tijd. De uitrukpoorten zijn bv te smal en te laag voor de nieuwe voertuigen.

Na een uitruk wordt er altijd geëvalueerd, vooral ook als er slachtoffers te betreuren zijn. Er is een collegiaal opvangteam! Maar soms ondanks alle ondersteuning blijft het moeilijk.

Gelukkig heeft Frank de Wit weinig agressie meegemaakt tijdens het werk. Ook tijdens Oud & Nieuw is het beheersbaar! Ongeveer 15/16 meldingen afgelopen jaarwisseling. Hopelijk geen excessen dit jaar!! In ieder geval is de Brandweer Veenendaal goed voorbereid!

Wil je meer weten over de Brandweer in Veenendaal of wil je weten wat het betekent om vrijwilliger te worden? Ga dan naar www.brandweer.nl/utrecht