09 december 2018

CDA-ers Overduin en Stegenga op verkiesbare plaatsen

De Veenendaalse politica Marije Stegenga is door de algemene ledenvergadering van het CDA in de provincie Utrecht op de achtste plaats gezet. Stegenga is daardoor een belangrijke kandidaat om het zuidoostelijk deel van de provincie Utrecht in de Provinciale Staten te vertegenwoordigen. De Veenendaalse buurgemeenten Rhenen, Renswoude en Utrechtse Heuvelrug hebben geen hooggeplaatste kandidaten op de kieslijst staan. “Ik hoop dat ik uit die gemeenten ook regionale steun krijg, dan kan een provinciale zetel heel dichtbij komen,” aldus Stegenga, op dit moment schaduwraadslid van de Gemeentelijke CDA-fractie.

Overduin kandidaat Waterschap
CDA-raadslid Marieke Overduin is kandidaat voor het Waterschap Vallei en Veluwe. De Veenendaalse oud-wethouder is tijdens de ledenvergadering op de vijfde plaats van de kandidatenlijst uit de provincies Utrecht en Gelderland gezet. Het Waterschap Vallei en Veluwe omvat delen van deze twee provincies. Het CDA is één van de zes partijen in het bestuur van het Waterschap met drie zetels. Ook Overduin kan naar voren worden geschoven als een regionale kandidaat namens het zuidoostelijk deel van de provincie Utrecht. Bovendien kan ze ook de gemeenten in de regio Food Valley vertegenwoordigen. Overduin: “Het Waterschap is het oudste politieke orgaan in Nederland. Het behandelt voor Nederland enorm belangrijke onderwerpen zoals droogte, dijkbescherming, waterzuivering en waterveiligheid. Ik zou het ontzettend leuk vinden om daar Veenendaal en de regio te mogen vertegenwoordigen.”

Standpunten regionaal helder
De Veenendaler Henk Andeweg staat voor Provinciale Staten op de 17e plaats voor het CDA. Op dit moment heeft het CDA in de Utrechtse Provinciale Staten zes zetels en levert de partij een gedeputeerde. “We zijn te lang niet in de provinciale staten vertegenwoordigd geweest,” aldus de Veenendaalse partijvoorzitter Arjan Segers, “een achtste plek op de kieslijst geeft goede hoop. Bovendien hebben we ook een kansrijke kandidaat voor het Waterschap. We zullen daarom regionaal onze standpunten helder moeten maken.”