05 december 2018

CDA peilt in Oost: verbeter verkeersveiligheid

Meer aandacht voor verkeersveiligheid. Dat was de conclusie uit een bewonersonderzoek dat het CDA in Veenendaal Oost had afgenomen. Op dinsdag 27 november presenteerde het CDA de resultaten van het onderzoek en ging de fractie in gesprek met inwoners van Oost.

De buurtavond in het Ontmoetingshuis was het vervolg op een bewonersonderzoek dat CDA Veenendaal eerder dit jaar onder de bewoners had gehouden. Daaruit kwam naar voren dat het gevoel van veiligheid in de wijk groot is, maar dat er meer aandacht mag zijn voor de verkeersveiligheid. Als kinderrijke wijk zijn bewoners blij met de speelvoorzieningen voor kinderen, maar voorzieningen voor tieners worden gemist. De jeu-de-boules baan wordt nooit gebruikt, maar gelukkig hebben de bewoners zelf al goede ideeën hoe die ruimte zinvol kan worden ingericht.

Betrokken bewoners
Op de buurtavond werd duidelijk dat het in de nieuwe wijk om veel meer gaat dan Rondweg-Oost of een extra ontsluiting van de wijk. Betrokken bewoners gingen met elkaar in gesprek over leefbaarheid, voorzieningen, veiligheid, bereikbaarheid en de energievoorziening in de wijk. Ook presenteerde het wijkteam zich, met de wijkagent, de wijkmanager en de wijkcoaches.

Zorgelijk zwerfafval
Het overgrote deel van de bewoners in Oost is blij met de komst van het winkelcentrum. Daarmee krijgt de wijk nog meer een hart. Wel vreest men extra verkeer door de wijk als de nieuwe Lidl en Albert Heijn er gevestigd zijn. Een vertegenwoordiger van Lidl onthulde dat Veenendaal één van de grootste Lidl-vestigingen van Nederland krijgt. De bewoners maken zich ook zorgen over de hoeveelheid zwerfafval in de wijk. Onder leiding van het wijkteam is inmiddels een bewonersgroep actief om de wijk schoon te houden.

Fractievoorzitter Harold Schonewille vond de wijkavond een groot succes: “De betrokken bewoners hebben zelf een goed beeld van hun wensen over de wijk en konden dit tijdens de avond aan ons meegeven. Daarom organiseert het CDA in de komende jaren in alle wijken van Veenendaal dergelijke buurtavonden, om met de inwoners in gesprek te blijven.”