10 januari 2017

CDA wil in 2017 vaart maken met aanpassing kunstgrasvelden in Veenendaal

Op kunstgrasvelden worden nu rubbergranulaatkorrels gestrooid. Deze korrels worden gemaakt van oude autobanden en bevatten schadelijke stoffen. In diverse media zijn de afgelopen periode artikelen verschenen waarin werd aangegeven dat dit mogelijk risico’s voor de gezondheid van sporters met zich mee kan brengen. Onderzoek van het RIVM heeft inmiddels aangetoond dat deze korrels hoogstwaarschijnlijk niet schadelijk zijn. Desalniettemin stelt het CDA vast dat er veel onrust in de samenleving is ontstaan en dat wetenschappelijk onderzoek eventuele risico’s nooit volledig kan uitsluiten. Het CDA Veenendaal wil dan ook dat op termijn alle sportverenigingen in Veenendaal kiezen voor het gebruik van korrels waar geen schadelijke stoffen in verwerkt zijn. Het vervangen van de kunstgrasvelden is tegelijk een kostbare aangelegenheid en het gebruik van alternatieve korrels is aanmerkelijk duurder dan het gebruik van de huidige.

Het CDA Veenendaal zal na het kerstreces een voorstel indienen in de gemeenteraad om de korrels te vervangen. Het streven is om dit op niet al te lange termijn te realiseren. Het bijbehorende kostenplaatje moet nog wel worden uitgewerkt.