26 mei 2023

College moet op voorstel van het CDA Veenendaal alsnog komen met een voorjaarsbegroting

Het gemeentebestuur maakt nog altijd geen heldere financiële keuzes. Dit duurt nu al ruim een jaar. Volgens het CDA Veenendaal was dat reden voor een extra debat. Dit debat vond plaats op donderdagavond 25 mei tot na middernacht. De gemeenteraad bleek net als het CDA in meerderheid teleurgesteld over de gevolgde procedure door het gemeentebestuur. Op voorstel van het CDA Veenendaal wordt er nu begin juli alsnog een zogeheten kaderbrief behandeld, zodat het begrotingsproces zo normaal mogelijk kan doorgaan. Harold Schonewille, fractievoorzitter: “Met 29 stemmen voor en 3 stemmen tegen was de gemeenteraad duidelijk over het optreden van het gemeentebestuur: de voorjaarsbegroting moet er alsnog begin juli liggen. Dat het college niet kwam met een voorjaarsbegroting was teleurstellend. Volgens het CDA verdient Veenendaal daadkrachtig bestuur.”

Per brief gaf het gemeentebestuur aan het debat en de besluitvorming over de financiën van onze gemeente te willen verschuiven naar dit najaar. Het CDA Veenendaal wil juist dat de inwoners kunnen blijven rekenen op een voorspelbaar begrotingsproces. De gemeenteraad was het daar in ruime meerderheid mee eens. De daarop door Lokaal Veenendaal ingebrachte motie van afkeuring haalde geen meerderheid.