22 december 2017

De zondagsopenstelling is er

Gisteravond stemde de gemeenteraad van Veenendaal in met een verruiming van de winkeltijdenwet waardoor twaalf keer per jaar in het centrum de winkels open mogen. Supermarkten en bouwmarkten kunnen iedere zondagmiddag de deuren openen. Dit werd mogelijk omdat de CDA fractie, met uitzondering van Dick Cozijnsen, voor het voorstel stemde.

Het CDA is niet voor koopzondagen. Het zit niet in ons DNA. Wij begrijpen, vanuit onze christelijke waarden, de worsteling die ondernemers en werknemers in deze discussie ervaren. Naast christen, zijn wij ook democraten. Democratie gaat veel dieper dan: De meerderheid plus één. Democratie is het zoeken naar verbinding tussen bevolkingsgroepen. Voor het CDA is het belangrijk om te komen tot besluiten waarin verschillende opvattingen tot hun recht komen.

Op dit belangrijke onderwerp heeft het CDA die verantwoordelijkheid niet alleen gevoeld, maar ook genomen. Het is nu tijd voor de politiek om een stap terug te doen. Het is aan u als ondernemer, als werknemer of inwoner van Veenendaal om daar met wijsheid zelf in te handelen.

Op initiatief van het CDA zijn er gisteravond twee amendementen aangenomen. De eerste beschermt de kleine ondernemers in de levensmiddelenbranche en de tweede beperkt het gebied van zondagsopenstelling tot het kernwinkelgebied. Mochten er desondanks naar uw mening misstanden ontstaan, trek bij ons aan de bel. Het CDA is er voor U!