24 december 2021

Dichter bij het licht

De dagen voor kerst worden ook wel aangeduid met “de donkere dagen”. Het moment waarop wij de geboorte van Christus vieren valt zo ongeveer samen met het moment dat de winter een wende neemt. We noemen dit ook wel de kortste dag; de dag met ’t minste licht. Kerst is dus ook het moment waarop we vieren dat de duisternis gaat verdwijnen. Dat is de boodschap die Christenen verbindt en over de hele wereld wordt gedeeld. De komst van Christus is het moment waarop het licht in ons leven komt.

Voor het tweede jaar op rij moeten we kerst noodgedwongen vieren in klein gezelschap. Natuurlijk helpt de moderne technologie met Zoom, Skype of Teams om met familie in contact te blijven, maar dat kan nooit de fysieke aanwezigheid van mensen vervangen. Zo kunnen de donkere dagen voor vrienden, familie of geliefden nog donkerder worden. Alle dagen beginnen op elkaar te lijken. We horen soms mensen spreken over ’t feit dat ze bang zijn de hoop te verliezen. Op zo’n moment hebben we letterlijk en figuurlijk licht nodig.

In onze kerstboodschap van vorig jaar kwam naar voren dat de coronacrisis soms het beste in mensen naar boven brengt. We zien hoe mensen naar elkaar omkijken en zo een licht zijn in het leven van de ander. De Amerikaanse zangeres Sara Groves beschrijft in één van haar nummers zichzelf als de maan. Ze bestaat misschien uit koude harde steen, maar ze is ook gemaakt om te schijnen. Dan komt ze erachter dat dit alleen lukt als ze zich naar de zon wendt. Wat is het bijzonder te beseffen dat, ongeacht onze eigen imperfecties, we een licht kunnen zijn voor de ander.

Niet ieder voor zich, maar we doen het samen. We zijn als inwoners aan elkaar gegeven en kunnen meer van betekenis voor elkaar zijn. Terwijl we een licht zijn in het leven van de ander, groeien we zelf dichter naar het licht. Dat wensen we u van harte toe.

Zalige en gezegende kerstdagen.

Harold Schonewille, fractievoorzitter CDA Veenendaal

Sara Groves - You Are the Sun: