30 april 2020

MOTIE: Opvang verweesde vluchtelingenkinderen uit Griekenland

De CDA-fractie heeft voor de motie gestemd waarin we als Veenendaal uitspreken dat we bereid zijn om weeskinderen uit Griekse opvangkampen op te vangen.

Voor het CDA is de vluchtelingenkwestie één die in basis in de tweede kamer zou moeten worden besproken. In basis staat onze fractie dan ook achter het kabinet standpunt in deze. Daar waar we op nationaal niveau over bevolkingsgroepen spreken en opvang in de regio, hebben we het op lokaal niveau over het individu.

De reden voor onze fractie om deze motie mede in te dienen is gelegen in het feit dat het hier niet meer gaat over groepen, maar dat 500 kinderen een gezicht krijgen. Met name het feit dat het hier gaat over kinderen die niet meer kunnen terugvallen op zorg van hun ouders. Het gezin is de eerste plaats waar deze zorg thuishoort. Als deze wegvalt, wordt een beroep gedaan op ons allen. Omdat het hier gaat over de meest kwetsbaren, weeskinderen, maakt voor onze fractie op lokaal niveau het verschil.

Wij kennen Veenendaal als een gastvrij en kindvriendelijke gemeente. Wij vertrouwen erop dat we dit, samen met onze inwoners, kunnen waarmaken. De fractie van het CDA wil zich hiervoor inzetten.