15 februari 2017

Oplossing nodig voor regionale verkeersproblematiek

Een aantal lokale afdelingen van het CDA kwamen woensdagochtend bij elkaar om na te denken over de drukte op de N233 en de ontsluiting van de regio. Ook CDA Tweede Kamerlid Martijn van Helvert en CDA Statenlid Ardin van Mourik waren aanwezig. Verschillende oplossingen en problemen zijn besproken aan de, uitstekend verzorgde, ontbijttafel in Restaurant Cunera in Rhenen.

CDA Veenendaal is tevreden dat de problematiek door diverse gemeentelijke afdelingen, de betrokken provincies en het landelijke CDA is opgepakt. We hopen dat er nu vaart wordt gemaakt met een oplossing.

Tegelijk beseffen we dat het vinden van een oplossing nog behoorlijk complex ligt. In Veenendaal is verbreding van de N233 erg lastig, omdat de recent gebouwde woningen in Veenendaal-Oost te dicht op de weg zijn gebouwd. Een drukke 4-baansweg aanleggen door een woonwijk die bij aanbouw als groen en kindvriendelijk is gepresenteerd acht het CDA onwenselijk. Alternatieve oplossingen, zoals een tweede brug over de Rijn en dan een 4-baans rondweg om Wageningen heen richting A12/afrit Ede, om zo de N233 te ontlasten zou weer betekenen dat de weg in de Betuwe door natuur of boomkwekerijen komt te liggen en dat stuit daar op stevig verzet. Verlengen van de A30 naar de A15 (als snelweg of als provinciale weg) zou het groene gebied “Het Binnenveld” schaden en zou de natuur bij de grebbeberg doorkruisen en dit ligt in Wageningen minder goed. Kortom diverse oplossingen, maar allemaal ook met flinke nadelen en stevige belangen.

Martijn van Helvert, Tweede Kamerlid voor het CDA, wees er terecht op dat met hulp van het Rijk ondertunneling van natuurgebieden of woonwijken een deel van de negatieve aspecten zou kunnen wegnemen. Martijn zal de minister vragen de optie voor een tweede brug over de Rijn en verlenging van de A30 nader te onderzoeken, in overleg met de betrokken provincies. Ardin van Mourik, lid van de Provinciale Staten van Utrecht, zal bij de provincie Utrecht aandringen op nader onderzoek van de diverse oplossingen en een betere samenwerking met de provincie Gelderland en het Rijk. Hij wordt hierin gesteund door de SGP, die ook met een afvaardiging bij de ontbijtbijeenkomst aanwezig waren.

Na de bijeenkomst gingen betrokken in de spits over de N233 terug naar huis, wat de urgentie van het probleem nog eens extra duidelijk maakte. Het CDA hoopt dat naast de SGP snel meerdere partijen gaan meedenken over oplossingen, want voor inwoners en bedrijven in de regio is een goede bereikbaarheid van groot belang.

Dit traject zal worden vervolgd.