21 oktober 2019

Petenbos wil Wijkcentrum

Een wijkcentrum wordt node gemist in de wijk Petenbos. Dat blijkt uit een informatieavond van CDA Veenendaal in de woonwijk Petenbos. Ook de drempeldichtheid in de wijk is een gevoelig onderwerp. Bovendien snakken de bewoners naar duidelijkheid over de duurzaamheidsmaatregelen.

Wijkcentrum
CDA Veenendaal onderzocht de woonbeleving in de wijk Petenbos. Daaruit bleek dat een derde deel van de ondervraagden tevreden is met de bereikbaarheid, dat de basisvoorzieningen voor veertig procent een voldoende scoort en de helft van de ondervraagden vindt het aantal ontmoetingsplekken voldoende. Toch missen de aanwezigen op de informatieavond een centraal punt in de wijk dat de functie van wijkontmoetingscentrum heeft. "We hebben de Gemeente zelfs voorgesteld om een voormalige peuterspeelzaal aan de Middellaan daarvoor te gebruiken, maar dat pand staat nu bij de Gemeente te koop, dus gemiste kans," aldus één van de aanwezigen. Onder de aanwezigen waren ook verschillende deelnemers aan het project 'Wijs met je wijk'. Zij zijn tevreden over de initiatieven die de projectgroep ontplooit, maar missen de centrale plek.

Drempeldichtheid
Een ander heet hangijzer is de drempeldichtheid in de wijk, waar in het verleden al eens een gesprek over is geweest, maar waar volgens de bewoners geen vervolggesprek over is geweest. Het aantal drempels vindt men te veel, de hoogte van de drempels te hoog. "Vooral nu de wijkbewoners ook ouder worden, stijgt het aantal rug- en nekklachten bij wijkbewoners," wist een bewoner te vertellen. Verbazing is er bij de wijkbewoners over de knip in de Brinkersteeg, waardoor veel wijkbewoners jaarlijks kilometers extra moeten rijden om hun woning te kunnen bereiken.

Duurzaamheid
De bewoners snakken ook naar duidelijkheid over de duurzaamheidsmaatregelen in de gemeente Veenendaal. Het geluid van warmtepompen en de prangende vraag: 'wat moet moet ik doen als mijn cv-installatie binnenkort moet worden vervangen' houdt ook in Petenbos de bevolking bezig. Over het initiatief om in de wijk een Tiny Forest (minibos) aan te leggen, was bij de aanwezigen niet zoveel bekend.Fractievoorzitter Harold Schonewille beloofde de aanwezigen dat de CDA-fractie onder meer de drempeldichtheid,  de groene wijk  en het ontbreken van een wijkcentrum verder uit zal diepen.