09 maart 2022

250 Wilde Kardinaalsmutsen voor de gemeente Woerden

Het CDA Woerden doneert 250 Wilde Kardinaalsmutsen aan de gemeente Woerden. Met een gemiddelde hoogte van 3 meter en de prachtige roze bloemetjes in de boom gaat geen inwoner de kardinaalsmuts over het hoofd zien. Tientallen bomen hebben storm Eunice niet overleefd. Om iets terug te doen zijn de christendemocraten tot deze actie overgegaan. Inmiddels zijn 175 van deze boompjes onder de inwoners van Woerden, Harmelen, Kamerik en Zegveld uitgedeeld. Deze week leverde raadslid Toos van Soest de laatste 75 kardinaalsmutsen af bij de gemeente.

CDA raadslid Toos van Soest: "In de afgelopen jaren is in de Woerdense gemeenteraad vaak gesproken over het kappen van bomen. En daarbij konden de emoties soms hoog oplopen. Dat is heel begrijpelijk, maar helaas hebben ook bomen niet het eeuwige leven. En soms kun je er simpelweg ook gewoon niets aan doen. Tientallen bomen hebben storm Eunice niet overleefd." Om iets terug te doen voor de gemeente besloot het CDA Woerden 250 boompjes aan te schaffen die extra geplant kunnen worden. Van Soest: "We hebben gekozen voor de Wilde Kardinaalsmuts. Naast de mooie roze bloemetjes die de boom heeft, is deze inheemse soort ook erg goed voor wilde bijen en andere insecten. Dat is alleen maar mooi meegenomen. Natuurlijk kunnen onze bomen de uitstraling van degenen die tijdens de storm zijn omgevallen nog niet vervangen, maar je moet maar denken dat ook een oude grote boom als kleintje begonnen is" Waarna de Harmelense er lachend aan toevoegt: "En dat uitgerekend het CDA Woerden met deze boomsoort komt waarvan de bloemen de vorm hebben van een kardinaalsmuts is natuurlijk geen toeval!

De gedoneerde boompjes zullen de komende weken op verschillende plaatsen door de gemeente aangeplant gaan worden.