19 januari 2023

'Als Woerden kiest voor windturbines moeten gezondheidsaspecten goed worden onderzocht’

De gemeenteraad besluit deze maand over de geschiktheid van locaties voor het plaatsen van windturbines. De polder Reijerscop en de polder Barwoutswaarder zijn daarvoor in beeld. Het CDA en de CU-SGP in Woerden willen dat de gezondheidsaspecten van windturbines in de verdere uitwerking ook goed worden onderzocht als voor een van beide polders wordt gekozen. De partijen dienen daarvoor een voorstel in.

Raadslid Job van Meijeren (CDA Woerden): ‘De belangrijkste zorg van inwoners gaat over de gevolgen van geluid en slagschaduw. In Woerden wordt al een grotere afstand van woningen (meer dan 500 meter) aangehouden dan elders in het land, maar dat neemt de zorg natuurlijk niet weg. Wij vinden het belangrijk dat als de raad een volgende stap zet de zorgen van inwoners over gezondheid ook serieus worden onderzocht. Ook moet duidelijk worden welke maatregelen genomen kunnen worden om gevolgen tegen te gaan zoals geluidsisolatie of slagschaduw-systemen. Deze worden wat ons betreft ook bekostigd vanuit opbrengsten van de opgewekte energie'.