19 april 2018

CDA, LvdD, CU/SGP en D66 onderhandelen over coalitie-accoord

CDA WOERDEN, LIJST VAN DER DOES, CU/SGP EN D66 WOERDEN GAAN ONDERHANDELEN OVER EEN COALITIE-ACCOORD

Informateur Martijn Vroom heeft op woensdagavond 18 april 2018 in zijn eindrapport (om te lezen, KLIK HIER) aan de onderhandelaars van de politieke partijen in Woerden geadviseerd dat CDA, Lijst van der Does, CU/SGP en D66 met elkaar een coalitie moeten trachten te gaan vormen. Volgens Vroom zijn de inhoudelijke verschillen tussen deze partijen overbrugbaar en kunnen zij de solide basis vormen van een nieuwe coalitie voor de komende vier jaar. Het advies werd overgenomen, hetgeen betekent dat de inhoudelijke onderhandelingen nu kunnen beginnen.

Het CDA Woerden is blij met dit advies van de informateur. Arjan Noorthoek, lijsttrekker van het CDA Woerden: "De afgelopen weken hebben er intensieve gesprekken plaatsgevonden. Eerst door Martijn met alle partijen, en vervolgens specifiek tussen CDA, CU/SGP en VVD. Helaas is daarbij gebleken dat er op dit moment een onvoldoende vertrouwensbasis is om met die drie partijen direct verder te gaan. Sinds de tussenrapportage van afgelopen maandag (16 april) hebben we samen met de informateur en de CU/SGP fractie gesprekken gevoerd met Lijst van der Does, D66 Woerden, Progressief Woerden en STERK Woerden. Uit die gesprekken is naar voren gekomen dat de combinatie met Lijst van der Does, CU/SGP en D66 op inhoud en samenwerking waarschijnlijk de beste combinatie vormt voor een nieuwe coalitie. Wij gaan vol energie aan de slag om daar een succes van te maken".

Raadslid Job van Meijeren gaf aan dat de inzet van de andere partijen zeker ook in het formatieproces zal worden betrokken. De komende weken zullen de in de titel van dit artikel genoemde partijen onder leiding van een nog aan te wijzen gespreksleider met elkaar schrijven aan een coalitieakkoord. Daar is nog wel aardig wat werk te verzetten, aldus Van Meijeren: "We zijn blij dat deze partijen duidelijk hebben uitgesproken met elkaar aan de slag te willen gaan, en hebben er veel zin in om de komende weken de hoofdpunten op papier te zetten. Dit zal nog wel even tijd vergen, want er ligt met de taskforces en diverse onderzoeken heel wat op tafel om met elkaar door te nemen. Ook hier zullen we zorgvuldigheid met snelheid moeten combineren’.

Het CDA Woerden is informateur Martijn Vroom en griffier Mark Tobeas uiterst dankbaar voor hun inzet in de gesprekken van de afgelopen drie weken.