22 april 2021

CDA wil kassengebied Harmelerwaard transformeren naar groene, recreatieve buffer

Ondernemers in glastuinbouwgebied de Harmelerwaard zien geen perspectief meer voor tuinbouw op deze plek. Dat hebben zij de gemeente Woerden en provincie Utrecht laten weten. De gemeente wil de toekomst van het gebied nu onderzoeken. Het CDA Woerden wil snel hierover in gesprek met het college en de gemeenteraad. De partij wil het gebied transformeren in een groene buffer met kansen voor recreatie.

‘Er moet een brede discussie plaatsvinden in de samenleving over de toekomst van de Harmelerwaard’ vindt CDA’er Henny Ekelschot. De Harmelenaar ziet kansen nu ondernemers in het tuinbouwgebied hebben aangegeven in de toekomst te willen stoppen met tuinbouw. Tegelijk heeft hij ook zorgen: ‘Leegstand en verloedering is ongewenst. Ook zou de stad Utrecht het oog kunnen laten vallen op het gebied voor woningbouw, maar dan groeit Harmelen vast aan de grote stad. Dat is absoluut ongewenst.’

Woensdag liet de gemeente Woerden weten dat een collectief van diverse glastuinbouwers in het gebied kenbaar hebben gemaakt aan de gemeente Woerden en de Provincie Utrecht geen toekomstperspectief meer te zien in dit gebied. Er zijn in de Harmelerwaard te weinig mogelijkheden om toekomstbestendig te zijn. De lokale omstandigheden lenen zich niet om te kunnen voldoen aan energieneutraliteit, verduurzaming en uitbreiding. Dit blijkt uit een onderzoek dat zij hebben gedaan samen met Glastuinbouw Nederland. De glastuinbouwers gaan naar verwachting dan ook vertrekken op termijn.

Het CDA Woerden vreest dat leegstand al snel zorgt voor verloedering in het gebied en dat is ongewenst. De partij heeft een agenderingsverzoek ingediend om met de gemeenteraad en het college te spreken over de toekomstige ontwikkelingen in dit gebied. CDA’er Henny Ekelschot: ‘Centraal staat voor ons nu het luisteren naar reacties uit de samenleving. Er zijn ongetwijfeld veel ideeën bij inwoners uit Harmelen en daaromheen over de toekomst van dit gebied’. Het CDA heeft daar zelf ook opvattingen over. Ekelschot: ‘De eerste voorkeur van ons gaat uit naar een groene buffer in de vorm van natuur en recreatiegebied wat aansluit bij Haarzuilens en het Vijverbos. Dat voorkomt ook dat Utrecht in de toekomst aan Harmelen gaat vastgroeien, wat met grootschalige woningbouw wel op de loer ligt’.

Recent besloot de raad van Woerden een brug naar de Harmelerwaard aan te leggen. Dat komt in een ander perspectief te staan. Het CDA is van mening dat de verdeling van de financiën voor de aanleg van de brug tussen gemeente Woerden en Utrecht en de Provincie opnieuw onderwerp moet worden van discussie.