05 juni 2020

'Het water waard' in de Lopikerwaard

BETERE VAARWEGEN EN VOORZIENINGEN VOOR WATERRECREATIE IN DE LOPIKERWAARD

Vijf Utrechtse Groene Hart gemeenten hebben de intentie om samen met het Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden een Regionale Omgevingsagenda voor de Lopikerwaard vast te stellen. Wat volgens de CDA fractie in Woerden echter nog ontbreekt is een gezamenlijke visie op de vaarwegen en waterrecreatie. De gemeenteraad van Woerden heeft daarom besloten om waterrecreatie en vaarwegen toe te voegen aan de prioriteiten.

De initiatiefnemer, het CDA Woerden raadslid Arjen Draisma : "Veel inwoners hebben een klein bootje, een surfplank of een kano. Door te varen geniet je met volle teugen van het water, de natuur en de stadjes. De vaarten, riviertjes, plassen en weteringen in de Lopikerwaard liggen hoger dan het omliggende landschap, waardoor je extra ver kan kijken. Dat is uniek in Nederland". In de Omgevingsagenda wordt hierover nu een specifieke tekst toegevoegd, zodat het aantrekkelijker maken van waterrecreatie op de politieke agenda komt te staan.

De toegevoegde tekst is de volgende:

"De Lopikerwaard is het mooist bezien vanaf het water. Steeds meer inwoners en toeristen genieten van het landschap door te varen, zwemmen in en te schaatsen op de vele riviertjes, weteringen, plassen en vaarten die de Lopikerwaard kenmerken. We willen de vaarwegen en -verbindingen verbeteren en de voorzieningen voor watersporters, zwemmers en schaatsers aantrekkelijker maken. Waterrecreatie draagt bij aan de lokale economie, een gezonde, vitale en aantrekkelijke leefomgeving.”

Achtergrondinformatie

De concept Regionale omgevingsagenda voor de Lopikerwaard is [KLIK HIER] terug te vinden. Het aangenomen amendement vindt u op de volgende link : [KLIK HIER]