19 februari 2020

Koken bij de Heem Veldwijk

In april 2019 waren de Woerdense CDA-fractie samen met wethouder Arjan Noorthoek op werkbezoek bij Woonvoorziening de Heem Veldwijk in Woerden. De Heem maakt onderdeel uit van het Leger des Heils Welzijn en Gezondheidszorg Midden Nederland. Het is een maatschappelijk vangnet voor mensen met een licht verstandelijke beperking, vaak gecombineerd met een verslaving en/of psychische problemen

Dat werkbezoek heeft destijds bij de fractie en wethouder een diepe indruk gemaakt. Het betreft hier een mooie voorziening midden in het Groene Hart voor deze doelgroep. Heel veel respect ook voor de mensen die daar werken. Chapeau! Tijdens het werkbezoek beloofde de fractie een keer terug te komen om voor voor bewoners en medewerkers te koken en samen met ze te eten.

Op woensdag 19 februari 2020 was het dan zover. Onze CDA Woerden raadsleden Toos van Soest, Marco Hollemans en Rumo van Aalst meldden zich bij de Heem om de gedane belofte in te lossen. Onder leiding van kok Nico werd er een heerlijke Italiaanse maaltijd bereid van pasta met zalm, en vooraf een tomatensoepje. Onder het koken vertelde Nico veel over de dagelijkse gang van zaken op De Heem. Hij weet van iedere bewoner wat, hoe en waar zij willen eten. Wat een bevlogen medewerker.

Daarna werd met enkele bewoners en medewerkers gegeten. Er werden mooie gesprekken gevoerd waarbij er ook veel werd gelachen. Het is mooi om te zien dat de bewoners een goed thuisgevoel hebben bij De Heem. Na het het toetje gingen onze CDA Woerden koks huiswaarts met een mooie ervaring rijker, maar niet na het maken van de afspraak om nog een keer terug te komen voor de topper van kok Nico, andijviestamppot.

Het is goed dat er dit soort woonvoorzieningen zijn voor de kwetsbaren in onze maatschappij. Laten wij ons daarom als CDA Woerden hard blijven maken voor het voortbestaan ervan.