19 februari 2022

Programma CDA Woerden nu ook te beluisteren als podcast

Vera Streng: ‘We hebben oog voor inwoners met een visuele beperking’.

‘Onze plannen moeten voor iedereen toegankelijk zijn’, aldus Vera Streng, raadslid voor het CDA in Woerden. Omdat niet iedereen in staat is om een programma te lezen heeft de partij het programma ook als geluidsopname in de vorm van een podcast gepresenteerd. Streng heeft het hele programma zelf ingesproken. Het programma is ook per hoofdstuk te beluisteren.

Het CDA Woerden is de eerste partij die een audioversie van het verkiezingsprogramma publiceert. Vera Streng: ‘Wij vinden het belangrijk dat iedereen meedoet in Woerden, dus dan moet je ook met je programma naar iedereen toe willen komen. Ook inwoners die een visuele beperking hebben, of moeite hebben met lezen moeten onze plannen kunnen horen. Vandaar deze podcast, waarin je de samenvatting, afzonderlijke hoofdstukken en ook het hele programma kunt beluisteren’. Vera Streng werkte jarenlang als verpleegkundige in Woerden en weet uit de praktijk goed hoe lastig het voor sommige inwoners is om veel te lezen. ‘Het kost enorm veel tijd voor mensen met een visuele beperking om met een vergrotings- of voice-overprogramma hele teksten te lezen, met een podcast is dat een hele verademing’.

Het opnemen van het programma in audio sluit volgens de nummer twee van het CDA aan bij hoe de partij kijkt naar haar inwoners: ‘Het lukt niet altijd voor iedereen om aangehaakt te blijven. Het CDA vindt het van groot belang dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Hierbij blijven we steeds weer vragen om respect te hebben voor elkaar. We zijn ons er ook van bewust dat talenten niet altijd gelijk verdeeld zijn. Daarom hebben we extra aandacht voor mensen in onze samenleving die zorg en ondersteuning van de gemeente nodig hebben’.

Eerder schreven de jongeren van het CDA al een jongerenprogramma. Gaan er ook jongeren naar de podcast luisteren met het hele partijprogramma? ‘Ik denk het wel’, aldus Streng, veel van mijn generatiegenoten luisteren de hele week door podcasts, dus wie weet zijn er ook wel liefhebbers die het hele verkiezingsprogramma tijdens het hardlopen gaan beluisteren. Ik ben benieuwd!’.

Het audioprogramma is te beluisteren via de website van het CDA Woerden en te vinden op Spotify.