11 januari 2020

UPDATE : Gemeente start met voorlichting tegen babbeltrucs

UPDATE : Het CDA Woerden is blij met de antwoorden (KLIK HIER) van het College van Burgemeester en Wethouders op de schriftelijke vragen van CDA raadslid Rumo van Aalst over voorlichting aan ouderen over babbeltrucs. De vragen zijn gesteld naar aanleiding van een publicatie in het AD van 16 december over het toenemende aantal slachtoffers van babbeltrucs. Een ware plaag volgens het artikel in het AD.

Het College gaat het komende jaar de gemeentelijke communicatiemiddelen inzetten om voorlichting over babbeltrucs te geven. Daarnaast gaan de wijkambtenaren hiermee aan de slag in samenwerking met de wijk- en dorpsplatforms.

Het college sluit hiermee aan bij het vermoeden van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CVV) dat het werkelijke aantal slachtoffers hoger ligt dan de bij de politie bekende cijfers. Mensen schamen zich als ze bestolen zijn door een babbeltruc. Daardoor zal het landelijke cijfer van 1.000 slachtoffers per jaar geen goed beeld van de werkelijkheid geven.

Raadslid Van Aalst: "Met 25 geregistreerde slachtoffers in Woerden over de afgelopen drie jaar, waarvan 92% aangevers ouder dan 25 jaar zijn, is cijfermatig gezien geen sprake van een plaag. Al is ieder slachtoffer van een babbeltruc er één teveel. Het raakt mensen ook geestelijk. De slachtoffers voelen zich ten onrechte dom. Criminelen zijn tegenwoordig heel inventief om je erin te luizen. Gelukkig gaat het college niet alleen af op de cijfers en neemt ze het vermoeden van de deskundigen van een veel hoger aantal slachtoffers serieus. Als CDA Woerden zijn wij verheugd over deze houding van het college."

Het CDA Woerden hoopt dat door alle media aandacht meer slachtoffers aangifte gaan doen en deze vorm van criminaliteit stevig kan worden aangepakt.

18 DECEMBER 2019 : Het CDA Woerden heeft schriftelijke vragen aan het college van B & W gesteld over voorlichting aan senioren over het tegengaan van babbeltrucs. De vragen volgen op een artikel in het Algemeen Dagblad (AD) Groene Hart Woerden van maandag 16 december 2019.

Het artikel in het AD (KLIK HIER) spreekt over een plaag als het gaat over het aantal senioren dat slachtoffer is van babbeltrucs. Soms wordt daarbij door de daders zelfs geweld gebruikt. Uit schaamte wordt echter vaak geen aangifte gedaan. CDA Woerden raadslid Rumo van Aalst: "Je zal op je oude dag maar op dergelijk lage wijze van je geld worden beroofd. Dat is enorm triest!".

Het CDA Woerden wil van het college weten hoeveel Woerdenaren de laatste jaren aangifte hebben gedaan als slachtoffer van een babbeltruc. Er hebben in Woerden dergelijke incidenten plaatsgevonden, maar in welke mate deze plaag ook de gemeente Woerden heeft bereikt is nog niet inzichtelijk. De seniorenorganisatie KBO-PCOB doet aan voorlichting over babbeltrucs en heeft ook een app met tips tegen babbeltrucs. Het CDA Woerden vraagt het college of de gemeente óók een bijdrage kan leveren in de voorlichting aan senioren over babbeltrucs. Bijvoorbeeld door inzet van de gemeentelijke website en voorlichting tijdens bijeenkomsten van wijk- en dorpsplatforms.

Wat de CDA fractie betreft kan het thema ook via het sociaal werken in wijken en dorpen worden aangestipt. Van Aalst: "Het zou mooi zijn als de gemeente kan helpen aan de bestrijding van deze plaag. Bijvoorbeeld door slim voorlichting te geven op bijeenkomsten waar senioren al aanwezig zijn, en bijvoorbeeld door voorbeeldverhalen te geven". Afhankelijk van de antwoorden zal het CDA Woerden hier in januari tijdens de bespreking van het integraal veiligheidsplan met de burgemeester eventueel op terugkomen.