04 december 2019

Vragen over veiligheid en toegankelijkheid geldautomaten in Woerden

CDA Woerden stelt vragen over veiligheid en toegankelijkheid van geldautomaten in Woerden

Het CDA Woerden stelt op woensdagavond 4 december in de gemeenteraad vragen aan het college (KLIK HIER) over de veiligheid en toegankelijkheid van geldautomaten in Woerden. De vragen volgen op het bericht dat ABN AMRO een tweetal geldautomaten heeft afgesloten en op verschillende maatregelen die gemeenten al hebben getroffen in de aanpak van plofkraken. De CDA fractie wil weten welke inspanning de gemeente pleegt om de veiligheid van inwoners die boven geldautomaten wonen te garanderen, en hoe de beschikbaarheid van geldautomaten op peil blijft in Woerden.

De afgelopen maanden zijn in diverse gemeenten steeds heftiger plofkraken gepleegd op geldautomaten. Daarbij worden steeds zwaardere explosieven gebruikt, reden tot zorg en het nemen van maatregelen. CDA Woerden raadslid Rumo van Aalst: "Banken plaatsen beter beveiligde automaten, maar onze zorg is de veiligheid van inwoners die rond of vaak boven automaten wonen. Als de explosieven groter worden neemt het risico van schade aan woningen of zelfs letsel toe. Wij willen dat het college met de banken samen kijkt of er soms andere locaties voor automaten nodig zijn".

Het CDA Woerden vraagt ook naar de toegankelijkheid van geldvoorzieningen voor inwoners. Van Aalst: "Zeker voor oudere inwoners is het belangrijk dat er in wijken en dorpen voldoende goed bereikbare geldautomaten beschikbaar zijn. Een geldautomaat is een belangrijke publieksvoorziening. Daarom vragen we ook om in overleg met de banken en geldmaat te kijken hoe die voorziening overal goed te garanderen is. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat er vaker gekozen moet worden voor automaten die in supermarkten of winkels staan opgesteld."