08 april 2019

Werkbezoek CDA Woerden aan Woonvoorziening De Heem

WERKBEZOEK CDA WOERDEN AAN WOONVOORZIENING DE HEEM

Op vrijdagochtend 5 april 2019 zijn de Woerdense CDA-fractie en CDA-wethouder Arjan Noorthoek op werkbezoek geweest bij Woonvoorziening De Heem, locatie Veldwijk in Woerden. Deze woonvoorziening maakt onderdeel uit van het Leger des Heils Welzijn en Gezondheidszorg Midden Nederland.

De Heem is er voor mensen die zich niet staande weten te houden de maatschappij. De bewoners hebben een licht verstandelijke beperking, vaak in combinatie met verslaving en/of psychische problemen. Voor alle bewoners geldt dat zij een lange voorgeschiedenis in de hulpverlening hebben. Het unieke van het concept van De Heem is dat cliënten aan de randen van de stadskernen aarden in een prikkelarme omgeving. Locatie Veldwijk is prachtige plek in het Groene Hart.

Om 09.45 uur begon het bezoek met een hartelijke ontvangst door majoor Wimmers, kok Nico en leden van het management. Na te zijn bijgepraat over het zorgaanbod en het leven op De Heem was er een rondleiding over het complex. Die wandeling bracht ons naar de boerderij, de werkplaats, de moestuin en de woning van enkele bewoners zelf.

Er ontstonden daarbij mooie gesprekken met de bewoners en Sanne, één van de begeleidsters. Twee bewoners, te weten Gijs en Doekie, hadden toestemming gegeven om in hun 'huis' te komen kijken en maakten met ons een praatje waardoor we als mens stevig werden geraakt. Het is mooi om te zien hoe hier aansluiting wordt gevonden bij de leefwereld van de mensen zelf. Diep respect voor de wijze waarop aan deze kwetsbare mensen in onze samenleving zorg wordt geboden. Chapeau!

Tegen de middag werd een heel mooi, leerzaam en zeker ook indrukwekkend werkbezoek afgerond. Dank aan alle betrokkenen van De Heem die dit mogelijk maakten.