02 november 2017

Woningbouw Mauritshof Harmelen komt een stap dichterbij

WONINGBOUW MAURITSHOF HARMELEN KOMT EEN STAP DICHTERBIJ

Op 2 november 2017 heeft de gemeenteraad ingestemd met de wijziging van het bestemmingsplan Mauritshof in Harmelen. Het nieuwe bestemmingplan maakt de bouw mogelijk van maximaal 24 woningen op de plaats waar voorheen basisschool de Notenbalk stond.

Met het wijzigen van het bestemmingsplan komt er eindelijk een einde aan de jarenlange bouwstop waar Harmelen mee te kampen heeft gehad. Om diverse redenen zijn er in Harmelen de afgelopen 10 jaar geen huizen gebouwd, terwijl de inwoners er om zitten te springen. “Als deze bouwstop nog langer duurt gaan we een hele generatie het dorp uit jagen, en daar zullen we dan jaren later nog last van hebben”, aldus het Harmelens raadslid Toos van Soest. Zij is blij dat er nu eindelijk schot komt in de woningbouwplannen voor Harmelen.

Van Soest gaat verder: “In mijn beleving heeft de gemeente goed geluisterd naar wat Harmelenaren willen. Zo was het in eerste instantie de bedoeling dat er op de Mauritshof locatie sociale huurwoningen gebouwd zouden worden. Na inspraak van omwonenden is dat veranderd in koopwoningen in de relatief goedkope prijsklasse”.

Wat volgens van Soest wel een punt van aandacht dient te blijven is de toename van het aantal auto’s dat de nieuwe woningen met zich meebrengt. De gemeente gaat hier bij de verdere uitwerking van de woningbouwplannen rekening mee houden. Als alles meezit kan in de tweede helft van 2018 begonnen worden met de bouw van de woningen.