25 september 2022

Zicht op een permanent zandstrand voor honden aan de Cattenbroekerplas

Vóór de zomervakantie deed CDA-raadslid Rumo van Aalst een oproep aan het adres van burgemeester en wethouders van Woerden om het echte hondenstrand aan de Cattenbroekerplas in stand te houden. Bij het CDA Woerden overheerst tevredenheid na het lezen van de antwoorden van burgemeester en wethouders van donderdag 15 september. Helaas wordt het mooie gele zandstrandje aan de zuidkant van de plas, waarvan veel hondenbezitters uit Woerden en de regio ten onrechte dachten dat dat het hondenstrand was, niet in ere hersteld. Deze locatie blijkt de beoogde nieuwe plek voor de Watersportvereniging Woerden te zijn. Daar nu een zandstrand terugbrengen zou geen permanente oplossing zijn. Het goede nieuws is dat burgemeester en wethouder erkennen dat een zandstrand voor honden een geliefde en veel gebruikte voorziening is. Zij gaan bekijken hoe bij het officieel aangewezen hondenstrand iets verderop, dat gelegen is tussen de hoge begroeiing rondom de hoogspanningsmast, een zandstrand kan worden ingepast.

Begin juni was plotseling het populaire en drukbezochte hondenstrand aan de Cattenbroekerplas verdwenen. Over het mooie gele zandstrand was door de gemeente overtollig zwart zand van elders gestort en de hondenbezitters werden zelfs enige dagen gewaarschuwd voor drijfzand. CDA-raadslid Rumo van Aalst ging verhaal halen bij de gemeente Woerden. Hij kreeg te horen dat het bij iedereen bekende hondenstrand aan de Cattenbroekerplas niet het echte hondenstrand is. Het officieel aangewezen hondenstrand lag iets verderop tussen de begroeiing rondom de hoogspanningsmast. Een locatie die volgens Van Aalst niet de uitstraling van een strand heeft, minder toegankelijk is en waar de hondenbezitter zich in de avonduren tussen het hoge groen minder veilig zal voelen.

Van Aalst: “Heel graag had het CDA Woerden begin juli een vrachtwagen van de gemeente gevuld met geel zand de ongelukkige zwarte zand actie ongedaan zien maken. En dat de Woerdense viervoeters en hun baasjes deze prachtige zomer alsnog van het hondenstrand hadden kunnen genieten. Wij hebben echter begrip voor de uitleg van het college. Als de Watersportvereniging op deze locatie komt, is het inderdaad niet heel efficiënt om daar op dit moment nog een geel zandstrand van te gaan maken. Ik heb wel de vraag bij de wethouder uitstaan of de verhuizing van de watersportvereniging dan ook op korte termijn plaats gaat vinden. Het is wel een winstpunt dat er nu zicht is op een permanent zandstrand voor honden op een locatie aan de plas die al officieel als hondenstrand is aangewezen. Het huidige hondenstrand heeft in de vorm geen nut. Het is daarom mooi dat die locatie heringericht gaat worden, o.a. met het inpassen van een zandstrand. En sociale veiligheid hierbij een aandachtspunt is. Als CDA Woerden hebben wij er vertrouwen in dat het college hier voortvarend mee aan de slag gaat. Maar wij houden de vinger zeker aan de pols.