CDA | Inzet flitspalen op Woerdense 30 km wegen

12 december 2024 2 minuten lezen

Inzet flit­s­pa­len op Woer­den­se 30 km wegen

Het mag nu! Op 3 december bracht het Openbaar Ministerie (OM) het bericht naar buiten dat het vanaf nu mogelijk is om landelijk flitspalen in...

Het mag nu! Op 3 december bracht het Openbaar Ministerie (OM) het bericht naar buiten dat het vanaf nu mogelijk is om landelijk flitspalen in te zetten op wegen met een maximum snelheid van 30 km per uur. Het CDA Woerden wil van burgemeester en wethouders weten hoe zij tegen deze ontwikkeling aankijken. CDA-raadslid Rumo van Aalst: "Eind 2023 ontvingen wij als gemeenteraad een informatiebrief van het college met een top 10 probleemlocaties als het om het overtreden door automobilisten van de maximumsnelheid van 30 km per uur gaat. Mogelijk is de structurele inzet van flitspalen een goede manier om de verkeersveiligheid op deze locaties te verbeteren. Als CDA vragen wij het college om hier met het OM over in gesprek te gaan."

Begin december bracht het Openbaar Ministerie (OM) het bericht naar buiten dat het vanaf nu mogelijk is om landelijk flitspalen in te zetten op wegen met een maximum snelheid van 30 km per uur. Sinds november 2022 was alleen de inzet van flexflitspalen toegestaan. Deze flexflitspalen staan circa twee maanden op één plek, en worden daarna verplaatst naar de volgende locatie. Het besluit van het OM volgt na een succesvolle pilot in Amsterdam. De pilot laat zien dat handhaven met flitspalen op 30 km/u effectief kan zijn. De flitspalen zorgden er mede voor dat de gemiddeld gereden snelheid is gedaald, en daarmee het risico op (ernstige) ongevallen. De pilot geeft daarmee aanleiding om in het hele land handhaving op GOW30-wegen mogelijk te maken, in aanvulling op andere snelheidsremmende maatregelen. Het Parket Centrale Verwerking OM breidt daarvoor het beleid voor het plaatsen van flitspalen uit. Bij het beoordelen van locaties voor handhaving op 30 km/u wordt, net zoals bij alle flitspalen, gekeken naar een geloofwaardige weginrichting, de aanwezige risico’s (zoals oversteekplaatsen en kruisingen) en de inzet van andere maatregelen die het verkeersgedrag beïnvloeden, zoals educatie en campagnes. Handhaving blijft het sluitstuk van de maatregelen om te hard rijden tegen te gaan. De Fietsersbond juicht deze ontwikkeling toe. Zij zet zich al jaren in voor 30 km per uur als norm in de bebouwde kom en handhaving daarop. Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond: "Dit is een belangrijke mijlpaal. De impact van een botsing tussen auto’s en kwetsbare verkeersdeelnemers hangt direct samen met de snelheid. Dankzij de landelijke inzet van flitspalen wordt de norm van 30 km/u versterkt en vergroot de veiligheid op straat." Van Aalst: "Als CDA zien wij nu goede mogelijkheden om verkeersveiligheid op de Woerdense 30 km wegen te verbeteren. Eind 2023 ontvingen wij een top 10 overzicht probleemlocaties van het college. Hier staan o.a. op de Kievietstraat (nummer 1), de Burgemeester H.G. van Kempensingel (2), de Dorpsstraat in Harmelen (5) en de Fagellaan (10). Het OM gaat over de inzet van deze flitspalen. Daarom vragen wij het college om op korte termijn met het OM hierover in gesprek te gaan. Mocht het OM positief reageren, betrek dan ook de wijk- en dorpsplatforms en de Fietsersbond in de locatiekeuze van het plaatsen van deze flitspalen.

Burgemeester en wethouders hebben vier weken de tijd om de vragen van het CDA te beantwoorden.

Lees
ver­der