29 juni 2021

Algemene Beschouwingen - Van alle tijden

‘Over het algemeen verkeeren de wegen, parken en voetpaden in voldoenden toestand. De verharding in den Dolderscheweg is niet bestand tegen het drukke moderne verkeer en eischt verbetering. De verbetering van de Antonlaan kwam nog niet tot stand.’

Zo verantwoordde het gemeentebestuur zich in het jaarverslag honderd jaar geleden. Actueel zijn de Dolderseweg en Antonlaan nog steeds! Dit jaarverslag uit 1921 ontving de Raad van het Zeister Historisch Genootschap.

Ook is er een hoofdstuk gewijd aan ‘kostelooze’ vaccinaties, in dit geval voor de Koepokken. Daar werden 100 jaar geleden 271 Zeistenaren tegen gevaccineerd.

Verkeersafwikkeling en besmettelijke ziektes zijn dus van alle tijden. Toch zal 2020 de geschiedenisboeken ingaan als coronajaar. Een jaar van verdriet, verlies en eenzaamheid, maar ook van veerkracht, saamhorigheid en digitale ontmoeting. Langzaam durven we weer vooruit te kijken.

Samen dragen we daarbij de verantwoordelijkheid voor een toekomstbestendig Zeist. Want niet alles is meer mogelijk. Het CDA is heel blij met de 62 gedegen bezuinigingsvoorstellen van de Inwoners Adviescommissie. Ongelooflijk knap werk. Slechts een paar voorstellen heeft reactie opgeroepen van andere inwoners. Met name het afval, de verhoging van de OZB en de hondenbelasting.

Het is aan de raad dit te wegen. De raad heeft geluisterd en bevraagd; de raad is nu aan zet om tot een helder besluit te komen.

Voor het CDA staat een dienstbare overheid voorop. Het ophalen en brengen van afval is een dienstverlening voor iedere inwoner. Uit recent onderzoek is gebleken dat de boel niet op orde is bij het Reinigingsbedrijf Midden Nederland. Ligt alles met dat rapport op tafel? Of is er meer aan de hand dan 700.000 euro tekort? Wie wel eens bij de vuilstort komt, kent de lange rijen of het weggestuurd worden na een uur wachten, omdat de sluitingstijd in zicht komt. Dat voelt niet als een dienstbare gemeente. Het CDA wil dat de RMN zo snel mogelijk een gezonde organisatie is. Want onze Zeistenaren betalen ook die rekening. Tijd om schoon schip te maken bij de RMN.

We doen ondertussen allemaal ons stinkende best om afval te scheiden. Toch stelt de Inwoners Adviescommissie voor om het ophalen van GFT-afval te halveren. De reactie van andere inwoners op deze voorgestelde bezuiniging is helder: het zorgt voor maden, voor extra rijen bij de vuilstort, dump en het juist NIET-belonen van goed gedrag. Dit voorstel leidt bovendien niet tot een bezuiniging op de gemeentebegroting. Het leidt tot een lastenverlichting van de afvalstoffenheffing van minder dan 2,50 per huishouden per jaar. Het CDA vindt dat deze geringe verlaging niet opweegt tegen de nadelige effecten. Het CDA zal een amendementindienen om dit onderdeel te schrappen uit het raadsvoorstel.

We horen graag van de fracties hoe zij aan kijken tegen de andere afvalonderwerpen, te weten het belasten van het ophalen van het grofvuil en het afschaffen van de zomeravondopenstelling.

Dan een betrouwbare overheid: de hondenbelasting. Die hebben we in 2018 afgeschaft. Er ligt nu een landelijk initiatief om het heffen van hondenbelasting onmogelijk te maken. Dus als we het nu opnieuw invoeren, wanneer schaffen we het dan weer af?

Het CDA ziet mogelijkheden om meer inkomsten te genereren. Het innen van omgevingsleges leidt al jaren tot verlies. Feitelijk is dit incidenteel. Het CDA ziet echter een structureel patroon met een structureel tekort. In juli vorig jaar hebben wij een raadsvoorstel aangenomen, waarbij het de bedoeling was om leges kostendekkend te laten zijn. De uitvoering ervan lijkt mislukt. Weer een miljoen in de min. Wij verzoeken het college om op korte termijn met een realistisch voorstel te komen, zodat de omgevingsleges dekkend worden en dit niet een structureel probleem blijft.

Het college liet eerder weten dat leges-inkomsten uit grote projecten achterblijven. Wat is de reden van vertraging bij grote projecten? Waar blijft de ontwikkeling van de Willem Arntszhoeve bijvoorbeeld?

Onze jongeren en starters kunnen bijna geen betaalbare woning in Zeist vinden. Het CDA ziet ook een mogelijkheid in de grond die nu gebruikt wordt voor Tiny Houses. Dat project stopt in 2025. Dat is gemeentelijke grond, dus een buitenkans! Liggen hier kansen om appartementen te bouwen die betaalbaar zijn voor starters?

Het college heeft een grote klus geklaard en een financieel evenwicht weten te vinden in de Kadernota. Ook de zorg moet inleveren. Dat doet pijn, en toch zien we dat er stappen gemaakt worden bij de Jeugdzorg en WMO. Laten we niet vergeten dat er heel veel moois is en blijft in Zeist. Toegankelijke zorg, omzien naar kwetsbaren, sport en cultuur blijven overeind. Vollenhove krijgt een enorme boost.

In het coronajaar zijn er ook prachtige inwonersinitiatieven ontstaan, zoals: koop lokaal; stuur een kaartje; de luisterlijn; als jij zorgt, pas ik op; en nog veel en veel meer. Wij zijn trots op alles wat er wél kan in Zeist. Laten we dat vasthouden.

Misschien moeten we na 100 jaar alleen wel weer eens naar de Dolderseweg en Antonlaan kijken. Want sommige onderwerpen gaan nooit voorbij …