24 oktober 2017

CDA begroting 2018: Hoe nu verder?

Onderstaand treft u de tekst van de CDA inbreng tijdens de begrotingsbehandeling op 24-10-2017.

CDA begroting 2018: Hoe nu verder?

Iedereen is aangeslagen.....we stonden er net al bij stil. Want ‘Veel vragen, weinig antwoorden’, kopt het AD. De Volkskrant schrijft: ‘Den Dolder denkt constructief mee’. We hebben te maken met de dagelijkse realiteit en die wil ik kort aanstippen:

Bewoners ervaren overlast en voelen zich onveilig. Drugs en drank in de openbare ruimte. Delinquenten met vrijheden versus bewoners die zich beperkt voelen in hun vrijheid. Hoe heeft het allemaal zo ver kunnen komen? Voor de antwoorden gaan we ook bij onszelf te rade: hebben wij voldoende zicht op wat er gebeurt?

Er klinkt respect voor de enorme inspanningen van afgelopen dagen.

Veiligheid en duidelijkheid voor de komende jaren, daar is nu behoefte aan. In deze begroting is geen rekening gehouden met de huidige situatie. Wij vragen het college daarom te handelen en middelen vrij te maken waar nodig. Daar zijn de reserves die we hebben ook voor bedoeld.

Tegelijkertijd staan wij nu voor belangrijke beslissingen voor al onze inwoners, de begroting. Dat is onze plicht.

Voor het CDA is het afmaken waaraan je bent begonnen, belangrijk. Dat laat het college in deze begroting zien:

• ·        Het Centrum gaat in volle vaart verder
  • ·        Kerckebosch wordt nog mooier.
  • ·        De Clomp krijgt een eigentijdse uitstraling.
  • ·        Cultuur staat weer op de kaart.
  • ·        De versnellingsopgave krijgt handen en voeten.
  • ·        Duurzaamheid is niet meer weg te denken.

Daar is het CDA blij mee. Daarnaast zien we graag voldoende plek op scholen, goede zorg en werkgelegenheid, parkeergemak en duurzaam vervoer, en aandacht voor de kernen.

De raad heeft het college bij de kadernota met een aantal moties op pad gestuurd die hierover gaan. Daar zien wij onvoldoende van terug in deze begroting. Is het college er niet aan toe gekomen? Graag hoor ik hier een toelichting op. Ik memoreer er een paar:

Motie ‘Volle scholen’.

Motie ‘Maak van lantaarnpalen laadpalen!’

Motie ‘Werkgelegenheid’.

Motie ‘Waarom betaald parkeren?’

Over deze laatste zijn we wel geïnformeerd. Namelijk dat we in 2017 wederom bijna 450.000 euro toeleggen op ons parkeerbeleid. In 2020 moet er een evenwicht tussen baten en lasten ontstaan. Maar hoe? Als het aan het CDA ligt, komen op korte termijn alternatieven in beeld, zoals het invoeren van een blauwe zone. De vraag blijft wat dat kost dat en of dat opweegt tegen de huidige lasten. Krijgen we daar inzicht in voor het einde van het jaar?

Ook het probleem van Parkeerservice kunnen we dan te lijf gaan. Vervult die nog wel de juiste gemeentelijke rol, met makkelijke apps als parkmobile op onze mobiel. Wanneer maken we die balans op?

Dan de werkgelegenheid. We zien dat het aantal banen in Zeist achterblijft vergeleken bij de gemeenten om ons heen: sluiting en wegtrekken van bedrijven zijn daar de oorzaak van. Het aantal mensen in de bijstand is toegenomen (>6%). We hebben bij de kadernota gevraagd welke acties het college neemt om dit beeld te kantelen. Maar wat zien we? TNO en Rabobank vertrekken. De Triodosbank vestigt zich net over onze gemeentegrens. En we horen dat Heinz vertrekt. Hoe kan dat?

Het CDA vindt dit een onwenselijke ontwikkeling en verzoekt de motie om de werkgelegenheid te vergroten, met spoed ten uitvoer te brengen.

We wachten nog op informatie over het fietspad van Zeist-West naar de Uithof, zoals in september door de wethouder toegezegd. Het CDA ziet namelijk graag snel oplossingen voor het toenemend duurzaam vervoer, zoals elektrische fietsen en pedelecs. Hoe staat het daarmee?

We wachten ook nog op de toezegging om de Gebiedsontwikkeling rondom bestemmingsplannen tegen het licht te houden. Dan denk ik meteen aan de bewoners van het buitengebied, die na het indienen van hun zienswijze maandenlang niets horen. Het lijkt wel een motie van de raad. Dat geeft ons een ongemakkelijk gevoel. Hoort het college de raad en inwoners wel, of is het een kwestie van tijd en communicatie?

Dan iets anders, het afval. Uit recent CPB onderzoek blijkt dat het apart inzamelen van plastic geen bijdrage aan het milieu oplevert, maar wel veel kost. De wethouder betoogde tijdens de Ronde Tafel dat dit rapport niet voor Zeist geldt. Is het plastic hier anders dan in de rest van Nederland? Wij horen graag een toelichting op resultaten en kosten van plastic inzameling in Zeist.

Het CDA wil opnieuw het punt van het huisvesten van kwetsbare mensen benoemen. Wij zijn blij dat er concreet middelen vrijgemaakt worden. Lukt het ook om, volgens afspraak, 1 op 1 te huisvesten, dus ook mensen die al jaren op een wachtlijst staan?

Het CDA waardeert de plannen in deze begroting om mensen aan het werk te krijgen. In de zorg zijn er handen te kort. Daar moet een match mogelijk zijn. Het CDA wil daarom graag uitkeringsgerechtigden die aan de slag willen in het Sociaal Domein de mogelijkheid bieden een erkend diploma te halen. Voor dit doel willen wij graag een omscholingsreserve instellen. Wij horen graag hoe het college hier tegenaan kijkt.

Een mooi succes van dit college is de ‘Bibliotheek op school’. Kinderboeken om te lenen en lezen op school. Scholen zijn er erg blij mee. Als bibliotheekmoeder kan ik niet goed uitleggen dat de kinderen de boeken niet mee naar huis mogen nemen. Dit biedt een uitgelezen kans om de bibliotheek weer terug te brengen naar de kernen. Zo kan ieder kind uit Den Dolder, Huis ter Heide en Austerlitz dichtbij een boek voor thuis lenen. Wij horen graag een reactie van het college hierop.

Tot slot: Het CDA vindt het belangrijk dat iedereen zich gehoord weet en voelt. Dat daarnaar gehandeld wordt. En dat zaken afgemaakt worden. Voor dat laatste staat deze begroting garant. Een begroting die Zeist mooier maakt. Die oog heeft voor arm en rijk, jong en oud, reuring en rust. Wij wensen het college veel succes met alle plannen en de communicatie erover. En in het bijzonder veel wijsheid en sterkte voor een toekomstbestendig Den Dolder.